4. Steve Jobs

We hebben dit jaar eigenlijk drie keer afscheid genomen van Steve Jobs. In januari liet hij weten ‘voor onbepaalde tijd met ziekteverlof’ te vertrekken, de tweede keer in twee jaar tijd. Eind augustus volgde een open brief ‘aan de raad van bestuur van Apple en de Apple-gemeenschap’ waarmee Jobs definitief ontslag nam als CEO van het bedrijf. Iedereen die Jobs kende, kon zich inbeelden hoe moeilijk die beslissing geweest moet zijn. ’s Mans passie voor Apple en het plezier waarmee hij het bedrijf telkens een ander pad deed inslaan, waren zo groot dat alleen een heel ernstige ziekte hem ervan kon lostrekken.

En toch kwam zijn overlijden op 5 oktober hard aan. Al was het maar omdat Apple enkele uren daarvoor nog in de spotlights gestaan had met de lancering van een nieuwe iPhone. Jobs was er niet bij, maar de essentie van zijn managementstijl bleek naadloos doorgegeven aan opvolger Tim Cook. Zo dachten althans de markten erover. De koers reageerde amper op het wegvallen van sterke man Steve Jobs. Wellicht is dat de grootste verdienste van Jobs: dat hij zijn eigen, soms wat tegendraadse ideeën over technologie, esthetiek en zakendoen stevig heeft verankerd in het bedrijf. Jobs’ buikgevoel is het leidmotief voor Apple geworden - met alle successen van dien.

Toch had ook Jobs maniakale trekjes. Maar die waren niets anders dan een afspiegeling van zijn enorme aandacht voor details. Klant en product stonden voor Jobs zo centraal dat hij er niet voor terugdeinsde een topman van Google uit een misviering te halen voor een dringend probleem. Ook al was het dringende probleem... een licht verkeerde kleur in het Google-logo op de iPhone. RC

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud