Amerikaanse blogster richt haar pijlen op ingrediëntenlijst van AB InBev

Vani Hari ©BELGAIMAGE

‘Er was nog één product in mijn koelkast waar ik de ingrediënten niet van kende: bier.’ De 34-jarige Vani Hari is met AB InBev niet aan haar proefstuk toe. Eerder dwong ze voedingsreuzen als Kraft en McDonald’s om hun ingrediënten te publiceren en ze te schrappen als ze schadelijk waren voor de gezondheid.

In tegenstelling tot in Europa moeten brouwers in de VS hun ingrediënten niet vrijgeven. ‘Er is een lange lijst van ingrediënten in bier, zoals fructosesiroop, artificiële smaken en andere chemische goedjes, die leiden tot intestinale infecties. Maar waarom zijn die ingrediënten niet opgelijst op de blikjes van AB InBev?’, blogde de ‘Food Babe’ en ze lanceerde een petitie om de bierreuzen te overhalen te vertellen wat in hun bier zit.

Met succes, binnen de 24 uur had Hari 43.000 handtekeningen verzameld. Én een uitnodiging van AB InBev om in de brouwerij in St Louis te komen kijken welke ingrediënten worden gebruikt.

Dat de multinational zo snel handelde, is tegelijk wel en niet verrassend. De voorbije drie jaar werkte de voormalige bankconsultante zich in de Amerikaanse pers flink in de kijker met haar kruistocht tegen de grote voedingsbedrijven. Ze begon haar blog toen ze last kreeg van appendicitis en de ingrediënten van haar eten tegen het licht hield. Haar - volgens critici niet altijd wetenschappelijk onderbouwde - bevindingen schrijft ze neer op foodbabe.com. ‘Ik wou mijn blog eathealthyliveforever.com noemen, maar dat vond mijn man een stomme naam.’ Haar looks verklaren de rest.

Met de kracht van sociale media krijgt Hari de voedingsreuzen ook effectief op de knieën. Zo overhaalde ze Kraft op olie gebaseerde kleurstoffen uit zijn Mac & Cheese-maaltijd te halen. De petitie verzamelde 270.000 handtekeningen - tot op heden Hari’s grootste succes. Subway, Pizza Hut en Starbucks schrapten ‘azodicarbonamide’, een chemisch product dat onder meer gebruikt wordt bij de productie van yogamatten.

Ook Hari’s jongste doelwitten, AB InBev en SABMiller, gingen overstag. Binnen de 36 uur publiceerde AB InBev een lijst ingrediënten voor Budweiser en Bud Lite. De andere bieren zullen naar verluidt snel volgen.

De ‘Food Babe’ gaat de gegevens nu aandachtig bekijken en vergelijken met de eigen ingrediëntenlijst die ze ondertussen aanlegde, om te zien of de reus informatie achterhoudt.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud