Arnaud Feist | Recordaantal passagiers opsteker voor CEO Brussels Airport

©BELGA

‘Blij met Ryanair? Ik weet het niet.’ Met die woorden verwelkomde Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport in december het nieuws dat Ryanair naar zijn luchthaven zou komen. Directe concurrentie voor Brussels Airlines, de belangrijkste klant van Brussels Airport, hoorde je Feist meteen denken. Te veel enthousiasme over een nieuwe klant zou dus ongepast zijn. Vandaag blijkt nochtans dat hij daar alle redenen toe had.

De komst van Ryanair, de forse expansie van de Spaanse budgetvlieger Vueling en de prijzenslag waar Brussels Airlines in meeging, legt de luchthaven van Zaventem, geen windeieren, zo blijkt nu uit de cijfers van juli. Met 2,3 milljoen kreeg de luchthaven de voorbije maand een recordaantal passagiers over de vloer, 14,8 procent meer dan in juli vorig jaar. Zoveel zelfs dat de kaap van 21,6 miljoen, het all time jaarrecord uit 2000, in zicht komt.

De reactie tekende Feist ten voeten uit. De 47-jarige handelsingenieur en master in fiscaal recht, die sinds begin 2010 CEO is van de luchthaven, had altijd al de reputatie veeleer een cijferaar te zijn die minutieus op de kleintjes let, dan dat hij begiftigd is met een groot commercieel talent.

Waar Feist in juli nog stelde dat de spectaculaire groei in het eerste halfjaar voor de helft te danken was aan de komst van Ryanair en de verdubbeling van de lowcostvluchten, laat hij dat nu bij monde van de nieuwe woordvoerder Nathalie Van Impe relativeren. ‘We zien groei in alle segmenten, zowel lange als korte afstand, zowel zakelijk als leisure’, zo klinkt het. ‘Ook al is dat in het segment leisure (ThomasCook en Jetairfly, red) niet zo uitgesproken.’ Exacte cijfers daarover geeft de luchthavenuitbater niet. Duidelijk is wel dat de groei vooral komt van passagiers die hun reis starten in Zaventem (+17%), en niet zozeer van transfers (+7%). Tenslotte is het marktaandeel van Brussels Airlines in juli ook gedaald, zo blijkt uit de groei van de luchtvaartmaatschappij die met 11,4 procent lager ligt dan die van de luchthaven (+14,8%). Wat opnieuw wijst op het succes van de komst van lowcostvluchten.

Volgens transporteconoom Eddy Van de Voorde gisteren in Het Laatste Nieuws, zou de passagiersgroei resulteren in 600 extra jobs. Dat cijfer wordt door de vakbonden evenwel in twijfel getrokken omdat nogal wat van de groei door het al aanwezige personeel wordt opgevangen. In juli pleitte Feist nog voor een sterker Brussels Airport, onder meer door een harmonisering van de geluidsnormen, de uitbreiding van het aantal vliegbewegingen per uur. Dat zou de komende tien jaar tot 10.000 jobs opleveren, direct en indirect.

De grootste opsteker ziet cijferaar Feist in het feit dat hij met de recordcijfers zijn aandeelhouders blij maakt. Dat zijn, naast de Belgische overheid (25%), twee investeringsvehikels rond de Australische groep Macquarie en OTTP, een Canadees pensioenfonds voor leraars. Voor hij CEO werd, was de Franstalige Feist, die overigens vlot Nederlands spreekt, al vijf jaar financieel directeur bij Brussels Airport. Daarvoor was hij aan de slag bij het voormalige consultancykantoor Coopers&Lybrand, SWIFT (financiële communicatie).

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud