M/V van de week: Wouter Vandenhaute

©Dieter Telemans

Terwijl de televisiewereld zich blind staarde op de tegenvallende kijkcijfers van Vier en de leegloop bij Woestijnvis, bereidde Wouter Vandenhaute achter de schermen zijn volgende meesterzet voor. Zijn nakende alliantie met Telenet lost een pak problemen in één keer op.

Er gingen de jongste maanden veel geruchten over Wouter Vandenhaute. Dat hij de controle kwijt was, stress had, het niet meer zag zitten. Het enige waarmee hij de pers nog haalde, was de leegloop van zijn productiehuis Woestijnvis. Tom Van Dyck, Michel Vanhove, Olivier Goris en deze week Tom Lenaerts: het is maar een greep uit de vele namen die het daar voor bekeken hielden.

En toch ligt Vandenhaute daar minder wakker van dan algemeen wordt aangenomen. Er blijft immers nog talent bij de vleet bij Woestijnvis, en besparen op mensen en middelen moest hij toch al doen. Zijn tv-zender Vier werkt intussen met enig succes aan een scherper en stabieler profiel. En, vooral, er is eindelijk een strategische oplossing in zicht voor De Vijver Media, de holding boven Woestijnvis, Vier, Vijf en Humo. De kabelgroep Telenet staat op het punt het 33 procent-belang te kopen van het Finse Sanoma. De Finnen zouden bij hun exit en passant ook het weekblad Humo meenemen, terwijl Telenet bereid is vers geld in De Vijver Media te pompen.

Wouter Vandenhaute 

Ex-journalist

 Begon zijn mediacarrière als journalist bij Humo en de VRT. Hij werd bekend als co-presentator van ‘Het Huis van Wantrouwen’, begin jaren 90.

Ambitieuze realist

 Vandenhaute is ijdel en ambitieus, maar kent zijn beperkingen. Hij kiest zijn zakenpartners zorgvuldig in functie van het beoogde doel.

Fietsvrienden

 Heeft een invloedrijk netwerk van ‘fietsvrienden’, onder wie Wim Dejonghe (Allen & Overy), Geert Noels (Econopolis) en Karel Van Eetvelt (Unizo).

Meesterstrateeg

 Vriend en vijand loven zijn strategisch inzicht, dat hem toelaat ver vooruit te denken en nuttige partners mee te trekken in zijn project.

 

Als hij de laatste puzzelstukken in elkaar kan schuiven, laat Vandenhaute zich opnieuw kennen als een briljante strateeg. De mediaondernemer combineert, dat is bekend, het doorzettingsvermogen van een flandrien, de tactische branie van een pokerspeler en het strategisch inzicht van een schaker. Terwijl iedereen hem al afschreef, ging hij met zijn trouwe zakenpartner Thomas Leysen (voorzitter van de mediagroep Corelio en de bank KBC) discreet op zoek naar kandidaten die Sanoma wilden aflossen bij de Vijver.

Het leek een onmogelijke opdracht. Welke partij zou vrede nemen met een minderheidsbelang in een bedrijf dat kreunt onder de schulden, in een woelige markt als de media? RTL wilde wel, maar alleen als het de controle zou krijgen. Ook met financiële partijen kwam het niet tot een deal. Maar Vandenhaute hield een troefkaart achter de hand: Telenet bleek wél bereid om de constructie te redden, zonder al te veel extra voorwaarden te stellen.

Alleen politiek lag het gevoelig. Toen de gesprekken in januari uitlekten, vreesden velen voor een ontoelaatbare machtsconcentratie, waarbij de tv-distributeur Telenet een voorkeursbehandeling zou geven aan zijn eigen zenders. Vijf maanden later lijken de gemoederen bedaard. De nieuwe Telenet-topman John Porter overtuigde vriend en vijand dat de consument niet het slachtoffer zou worden, en brak met het conflictmodel van zijn voorganger Duco Sickinghe. Eind maart sloot hij een akkoord over de tv-rechten met Medialaan (VTM, 2Be,…), met een basis voor samenwerking. Veel verontwaardiging over een deal tussen Telenet en De Vijver valt vandaag niet meer te horen aan de Medialaan.

Stilaan tekenen zich de contouren af van een nieuw evenwicht in het Vlaamse audiovisuele landschap. ‘De koude oorlog werd een gewapende vrede, met afspraken om samen het klimaatprobleem op te lossen’, vat media-analist Jo Caudron het in een metafoor samen. De grote spelers kiezen ervoor samen een model te ontwikkelen dat een antwoord biedt aan uitdagers zoals het Amerikaanse Netflix. VTM en Vier kunnen de moordende concurrentie met dure fictiereeksen wat terugschroeven, wat beide partijen financiële ademruimte geeft.

Voor Telenet en zijn aandeelhouder Liberty Global begint een interessant experiment. Het samenbrengen van hun technische knowhow en kijkdata met de creatieve kracht van Woestijnvis laat toe te experimenteren met nieuwe kijk- en reclamemodellen. De grootste innovatie op de tv-advertentiemarkt zal van daar komen, zegt een specialist. De grens tussen content en reclame vervaagt, de relatie met de kijker wordt heel persoonlijk. U hebt overdag online informatie gezocht om de aankoop van een nieuwe wagen voor te bereiden? Als bij wonder wordt u diezelfde avond een tv-programma aangeboden waarin auto’s met elkaar vergeleken worden.

Maar Vandenhaute schaakt niet alleen. Het is nu uitkijken naar de zetten van de concurrentie. Wie denkt dat het stof in het Vlaamse medialandschap eindelijk zal gaan liggen, zou de komende maanden en jaren wel eens verbaasd kunnen opkijken.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud