Reder-investeerder die altijd ondernemer bleef

Marc Saverys zet een stap opzij bij Euronav. ©Wim Kempenaers (WKB)

Een meester in timing, zo wordt de 60-jarige Marc Saverys, de hoofdaandeelhouder van de olietankerrederij Euronav, wel eens genoemd. Al jaren lag hij op de loer om zijn groep een kwantumsprong te bezorgen. De crisis was nauwelijks voorbij of het was zover: Euronav snoepte begin dit jaar 15 supertankers af van concurrent Maersk, goed voor 1 miljard dollar. Even later kondigde hij aan dat Euronav behalve een notering in Brussel er ook een op Wall Street wil.

Welke strategische timing er precies zit achter de aankondiging die Euronav gisteren deed, zal later moeten blijken: de bestuursvoorzitter doet een stap opzij ten gunste van medeaandeelhouder Peter Livanos, van de gelijknamige Griekse redersfamilie die in de jaren tachtig nog het Britse sportwagenmerk Aston Martin bezat. Saverys wordt ondervoorzitter.

Dat beide heren van plaats wisselen is gezien de aandeelhoudersstructuur niet onbegrijpelijk. Livanos controleert via Tanklog Holdings 16,4 procent van de reder, Saverys 13,3 procent via Saverco. Ook al heeft hij samen met zijn zus Virginie wel nog het overwicht (19%). Saverys zegt blij te zijn dat hij het voorzitterschap aan Livanos kan doorgeven in een periode die zeer ‘opwindend’ is, nu beterschap aanbreekt in de tankermarkt.

Verder noemt hij de wissel ‘puur symbolisch’. ‘Mensen moeten hier niets achter zoeken’, stelt hij. ‘Het was al langer afgesproken met mijn goede vriend Peter: ‘Als je ooit eens voorzitter wil zijn, dan word ik wel ondervoorzitter.’ Bovendien bereiden we Euronav voor op een notering op de New Yorkse beurs. Peter kent daar meer van.’

De bescheiden reactie tekent Marc Saverys ten voeten uit. In tegenstelling tot zijn wat flamboyantere broer Nicolas, die de gastankerrederij Exmar leidt, heeft Marc geen moeite om op de achtergrond te blijven. Ook al staat die minzaamheid in contrast met de manier waarop hij onderneemt. Met lef, snelheid en daadkracht kocht en verkocht hij al meermaals schepen op strategisch belangrijke momenten. Die strategie is steeds doordrenkt van de rijke maritieme ervaring van de familie. Marc Saverys is gepokt en gemazeld in de scheepvaart. Hij is de zoon van Philippe Saverys, die jarenlang eigenaar was van de Antwerpse scheepswerf Boel. Hij kent de scheepvaart als zijn broekzak. Met topreders van over de hele wereld luncht en golft hij. Behalve ondervoorzitter van Euronav is hij ook CEO van CMB, waar Euronav in 2004 van afgesplitst werd. Via de familieholding is hij ook aandeelhouder van Exmar.

Maar boven alles blijft hij ondernemer. Dit voorjaar nog liet hij zich opmerken doordat hij samen met zijn zoon Sebastiaan in de jungle van Peru investeert in een plantage en fabriek voor de productie van de suikervervanger Stevia. Waarover hij toen zei dat hij ooit herinnerd wil worden als ‘de World Producer of Stevia’... die vroeger ook af en toe iets deed in de scheepvaart.’

Herlees hier het interview met Marc Saverys (De Tijd, 11 januari 2014), alsook 'Het Saverys-DNA' uit diezelfde krant.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud