Voormalig topman Delhaize België maakt sprong naar internationale managementelite

©BELGA

‘Ik verzeker u, het vertrek van Dirk Van den Berghe heeft niets te maken met de geplande reorganisatie bij Delhaize België.’ Geen mens die woordvoerder Roel Dekelver geloofde toen hij dat verklaarde na afloop van de persconferentie over die herstructurering, waarbij 2.500 banen op de tocht staan. Hoe kan je een beslissing nemen over een vertrek zonder dat element mee in overweging te nemen?

Misschien heeft het wel degelijk een rol gespeeld. Maar zelfs de grootste sceptici moesten gisteren erkennen dat Van den Berghe bovenal een fikse promotie maakt door CEO te worden van Walmart Canada. Dat maakte ’s werelds grootste supermarktgroep gisteren bekend. Van Delhaize, dat een 140-tal geïntegreerde supermarkten en zo’n 16.000 werknemers telt, naar een groep met 390 winkels en een slordige 90.000 ‘associates’, zoals Walmart zijn werknemers steevast noemt. Een mens zou voor minder naar Toronto trekken.

‘Ik ben vereerd om het voorrecht te hebben dit dynamische bedrijf en team te leiden’, verklaarde Van den Berghe in een persbericht van Walmart. De persdienst van Walmart liet alvast vriendelijk maar kordaat weten dat Van den Berghe, die pas op 1 augustus officieel van start gaat, ‘niet beschikbaar is voor interviews op dit moment’.

Met zijn overstap komt Van den Berghe in de hoogste regionen van de ranglijst van Belgische CEO’s met het grootste aantal werknemers onder zich. Paul Bulcke van de Zwitserse voedingsreus Nestlé blijft ‘hors catégorie’, maar als je bij Ronnie Leten enkel de personeelsleden van Atlas Copco telt, en niet die van Electrolux (waar Leten voorzitter is), springt Van den Berghe naar de tweede stek.

Van den Berghe staat voor een niet te onderschatten uitdaging in Canada. Walmart is een supermarktmachine, maar wel eentje die sputtert. De groep kampt in Canada met dezelfde problemen als in haar Amerikaanse thuismarkt: de naweeën van een economische crisis, fikse concurrentie en een winkelnetwerk dat nog te veel bestaat uit immense ‘supercenters’ en te weinig uit kleinere buurtsupermarkten, die tegenwoordig de voorkeur genieten van de consument.

De vraag is nu wat Dirk Van den Berghe daar kan betekenen. Hij heeft er al een aanzienlijke carrière op zitten, maar in zijn cv is het toch speuren naar ervaring in Noord-Amerika. De enige relevante vermelding is een periode van twee jaar als attaché bij het Export Flanders Office van het Belgische consulaat in New York. Bij Delhaize was hij veeleer gericht naar het oosten, eerst nog bij de Oost-Europese dochter Delvita in Tsjechië en Slovakije. Nadien werd hij CEO van Delhaize Asia, en nadat die divisie bijna helemaal de deur was uitgegaan, was hij nog drie jaar CEO van Delhaize Indonesia. In 2008 keerde hij terug naar België. Op 1 januari 2012 nam hij er de fakkel over van Michel Eeckhout als CEO van Delhaize België. Enkele weken geleden volgde Denis Knoops hem op.

Er kunnen dus wel enkele dunne vraagtekens geplaatst worden bij de geloofsbrieven van Van den Berghe. Hopelijk kan hij die snel uitgommen wanneer hij wél beschikbaar is voor een interview.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud