Advertentie

Bankier en klant smeden nieuwe band met mix van menselijk en digitaal contact

©ANP XTRA

Nu de coronaregels versoepeld zijn, kunt u uw private bankier weer in levenden lijve ontmoeten. Maar de digitale tools worden niet aan de kant geschoven. Let’s get phygital.

Ze stonden te trappelen van ongeduld om hun klanten weer met open armen te ontvangen op kantoor en tijdens events. De private bankiers zijn maar wat opgelucht dat ook hun leven weer een normalere gang van zaken kent. ‘Aanvankelijk werden onze digitale seminaries en events goed onthaald. Maar naarmate de maanden voorbijgleden, zagen we de interesse van de klanten voor virtuele ontmoetingen afnemen’, zegt Bruno Colmant, verantwoordelijke private banking bij Degroof Petercam.

Private banking

  • Lombardkredieten: lenen met een belegging als onderpand zit in de lift
  • Private equity minder en minder voor de happy few

Bijlage private banking, donderdag 21 oktober gratis bij De Tijd

Teuta Hoxhaj, marketingmanager bij Puilaetco, stelde hetzelfde vast. ‘Uit de feedback van onze klantenadviseurs bleek dat er opnieuw veel vraag is naar face-to-facegesprekken en opportuniteiten om te netwerken - weliswaar in veilige omstandigheden. Sinds de terugkeer naar kantoor in september hebben we geleidelijk aan opnieuw fysieke evenementen in kleine groepen opgestart, zoals golfevents, diners met klanten bij de heropening van een museum en exclusieve seminaries over specifieke thema’s. In augustus konden sommige klanten in Wenen zelfs een vipconcert bijwonen van het West-Eastern Divan Orchestra.’

Verlengingen spelen

Ook voor de klanten is het een blij weerzien. ‘We zien dat de meeste deelnemers zich maar moeilijk kunnen houden aan het aangekondigde sluitingsuur van een event’, lacht Colmant. ‘Ze zijn vaak sterk gemotiveerd om verlengingen te spelen na het voorziene tijdsbestek. Wat dan weer bewijst hoe sterk ze deze ontmoetingsmomenten waarderen.’

De komende maanden neemt het aantal fysieke evenementen in de sector wellicht sterk toe. ‘We zijn van plan de komende weken opnieuw evenementen met fysieke aanwezigheid op te starten’, zegt David Schmidt, managing director bij Banque de Luxembourg Belgium.

‘Onlangs nog organiseerden we in Genève een bezoek aan de werf van onze nieuwe maatschappelijke zetel’, zegt Yves Dumon, managing director van Lombard Odier België. ‘Aan dat bezoek namen 80 mensen deel. Aansluitend was er een cocktailmoment en een diner in een restaurant. Ook in België bekijken we of we binnenkort een event met fysieke aanwezigheid kunnen organiseren.’

Voor de private bankiers is die terugkeer naar een normalere situatie van groot belang. ‘In ons metier is het menselijk contact van onschatbare waarde. Het is gebaseerd op vertrouwen en discretie’, zegt Dumon. Colmant bevestigt dat: ‘Fysiek contact is essentieel. Vermogensbeheer is bij uitstek iets persoonlijks en vereist maatwerk. Dat kan alleen door een vertrouwensrelatie op te bouwen via persoonlijke ontmoetingen.’

Ook Valérie Lecacheux, gedelegeerd bestuurder van Banque Transatlantique Belgium, zit op dezelfde lijn. ‘Vragen over geld behoren tot de intieme sfeer en vereisen een echte vertrouwensband. En die kan alleen worden opgebouwd via ontmoetingen en rechtstreekse contacten.’

In ons metier is het menselijk contact van onschatbare waarde.
Yves Dumon
Lombard Odier België

Kil computerscherm

Maar niet alleen de private bankiers vinden persoonlijke ontmoetingen belangrijk, ook de klanten zien daarvan het voordeel in. ‘Stel de vraag aan onze klanten en adviseurs, en de overgrote meerderheid zal bevestigen dat de digitale tools een enorme meerwaarde zijn, maar op geen enkele manier de persoonlijke interactie kunnen vervangen’, zegt Schmidt. ‘De meeste klanten vinden het uitermate belangrijk om in levenden lijve te kunnen reageren in plaats van via een kil computerscherm.’

De terugkeer van fysieke events betekent evenwel niet dat de digitale tools hebben afgedaan. ‘We hebben tijdens de zwaarste periodes van de gezondheidscrisis ondervonden dat de digitale wereld een troef blijft om in contact te blijven met onze klanten’, zegt Dumon. ‘Tijdens onze eerste groepswebinars konden we maximaal 200 personen samenbrengen, nu tellen we ruim 1.000 livedeelnemers. En nog eens evenveel voor de replay die we naar al onze genodigden sturen. We gaan blijven inzetten op die digitale aanpak, want daardoor kunnen we onze klanten op regel- matigere basis voordrachten aanbieden over meer diverse thema’s’.

De private bankiers zijn het erover eens dat de toekomst bestaat uit een mix van persoonlijke ontmoetingen en contacten op afstand. Of in één woord phygital: een combinatie van physical en digital. ‘We benaderen onze klanten via meerdere kanalen’, zegt Colmant. ‘Aan sommige events kunnen ze zowel digitaal als in levenden lijve deelnemen, of ze kunnen later ook toegang krijgen tot een opname.’

Hybride vorm

Schmidt (Banque de Luxembourg Bel- gium) bevestigt: ‘We zijn van plan onze toekomstige events in een hybride vorm te organiseren. Dan kunnen onze klanten voor het format kiezen dat hen het beste past, met fysieke aanwezigheid of vanop afstand.’

‘Wellicht gaan we beide methodes blijven gebruiken’, luidt het bij Banque Transatlantique Belgium. ‘We beseffen dat ze complementair zijn.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie