Advertentie

Dringen om uw vermogen te beheren

Het wordt druk op de markt van het vermogensbeheer. Niet alleen de traditionele private bankiers dingen naar uw gunsten, maar ook consultants, accountants, advocaten, notarissen...

Oprichter Jos Vaessen die zijn radiatorbedrijf Vasco van de hand doet, Karel Cardoen die volledig afscheid neemt van de gelijknamige autosupermarkt en de familie Boas die de luchtvaartgroep Asco verkoopt. Het zijn drie recente voorbeelden van familiale ondernemers die cashen.

De trend is ook merkbaar bij kleinere en minder bekende familiale ondernemers, die vaak tevergeefs een opvolger onder de kinderen of de kleinkinderen zochten. De digitalisering dwingt hen te kiezen: de komende jaren zwaar investeren in de digitale transformatie of beschutting zoeken bij een, doorgaans grotere, externe groep.

‘Veel ondernemers tussen 55 en 75 jaar staan voor een belangrijke beslissing. Bij de kmo's is een gigantische generatieshift bezig. Tien jaar geleden was het nog taboe om over de verkoop van het familiebedrijf te spreken, nu niet meer’, zegt Nikolaas Tahon, die Deloitte Private leidt.

©Pieter Van Eenoge

Dat is de dienst van de consultancyreus Deloitte met een focus op privaat geleide ondernemingen en op vermogende particulieren, zowel actieve als niet-actieve. De grote vier consultants - Deloitte, EY, KPMG en PwC - begeleiden al jaren familiebedrijven. Maar ze zetten dat sinds kort prominenter in de markt. Het woordje ‘private’ moet de persoonlijke en discrete aanpak in de verf te zetten.

De generatiewissel bij de familiale ondernemingen heeft tot gevolg dat corpo-rate finance, het zoeken naar financiering of nieuwe eigenaars voor het bedrijf, en vermogensbegeleiding steeds vaker hand in hand gaan. De consultants willen als ‘trusted advisor’ van zowel het bedrijf als van de vermogende familie een rol spelen. Ze versterken hun teams.

Het wordt wel dringen. Ook accountants, advocaten, notarissen, bankiers, belastingconsulenten en andere vermogensadviseurs bieden hun diensten op het kruispunt tussen bedrijf en familie aan. Elk vanuit zijn eigen rol, al worden vaak allianties gesmeed. De grenzen zijn soms vaag. Moet men voor het opstellen van een familiecharter - de spelregels van de familie tegenover het familiebedrijf - bij een advocaat, notaris of consultant terecht? En welke van de vele adviseurs is het geschikst om te bemiddelen als het bij de verkoop van het familiebedrijf tot persoonlijke conflicten komt?

Discretie gevraagd

‘Veel familiale ondernemers vragen discretie. Dan is het beter alles bij dezelfde dienstverlener te bundelen’, zegt Wouter Coppens van EY Private Client Services. ‘We beschouwen vooral de advocatenkantoren als onze concurrenten.’

Maar ook vermogensbanken als Degroof Petercam positioneren zich als een ‘one stop shop’, waar zakenfamilies zowel voor vragen over de structurering van het familiale vermogen, over hun beleggingen als over het familiebedrijf terechtkunnen. De grootbanken sturen dan weer corporate bankers en private bankers in duo naar de familiale ondernemers.

Volgens sommige consultants is het de banken om de beleggingsinkomsten uit vermogensbeheer te doen, wat de bankiers ontkennen. Hoe het ook zij, iedereen noemt zich graag een ‘partner voor de lange termijn’ van de ondernemersfamilies.

Het is belangrijker het familiale vermogen te beschermen dan de familiale onderneming per se in eigen handen te willen houden.
Nikolaas Tahon
Hoofd Deloitte Private

Johan De Coster, vennoot bij Van Havermaet, voelt de toenemende concurrentie en het vervagen van de grenzen aan den lijve. Het middelgrote kantoor begeleidt, vooral in Limburg en in de Kempen, familiale ondernemingen en helpt de families hun vermogen te structureren. ‘Vroeger kwam de concurrentie alleen van gelijkaardige kantoren, nu van overal’, zegt De Coster. ‘Ik verwacht dat na de Big Four nog andere spelers op onze markt zullen komen, zoals de banken en misschien zelfs IT-bedrijven, als ze over voldoende data over de familiale bedrijven beschikken.’

Bij EY in de VS en in het VerenigdKoninkrijk gaat de kruisbestuiving zo ver dat de consultant ook aan vermogens-beheer doet, met een callcenter dat tips geeft over mogelijke beleggingen. ‘Ik sluit niet uit dat we dat ooit ook doen in België, om onze inkomsten verder te diversifiëren. Maar het ligt vandaag niet op tafel’, zegt Coppens.

Voor de privatebankingmarkt breken gouden tijden aan, want de verkoop van familiale bedrijven leidt tot verse cash op de Belgische markt. Al zal het wel maar om een deel van de opbrengst gaan, want het ondernemersbloed in de zakenfamilies kruipt waar het niet gaan kan. Coppens: ‘In veel gevallen wil de jonge generatie met een nieuwe onderneming beginnen. De opbrengst wordt dan in een start-up gepompt.’

Voor de helft van de familiale ondernemers vertegenwoordigt hun bedrijf 50 tot 100 procent van hun totale vermogen. Dat bleek onlangs uit een enquête van Degroof Petercam. Een op de drie familie-bedrijven weet nog niet aan wie de eigendom zal worden overgedragen.

Als de belangen van de familie met die van het bedrijf gelijklopen, komt het met de zoektocht naar een nieuwe toekomst voor de onderneming wel goed. De grote ruzies ontstaan als dat niet het geval is. In sommige gevallen hebben de familiale aandeelhouders en het bedrijf elk aparte adviseurs, zodat geen sprake kan zijn van belangenvermenging

Nikolaas Tahon van Deloitte: ‘Het zijn vaak emotioneel geladen dossiers, want velen zijn verknocht aan het voortbestaan van het familiebedrijf over verschillende generaties. Ons advies is dat het belangrijker is het familiale vermogen te beschermen dan de familiale onderneming per se in eigen handen te willen houden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud