Generatie Y, de nieuwe doelgroep van private bankiers

©Photo News

Tegen 2035 zou twee derde van de miljonairs bestaan uit millennials. Dat maakt van de eighties- en nineties-kids een interessante doelgroep voor private bankiers. Zij vragen wel een andere aanpak.

Millennials - ook wel de generatie Y genoemd - zijn vandaag nog niet de belangrijkste doelgroep van de private bankiers, maar wel één met veel potentieel. ‘Bij ons vertegenwoordigen klanten van 25 à 40 jaar zo’n 10 procent van het klantenbestand’, zegt Steve De Meester van Degroof Petercam. ‘Het gaat vooral om de kinderen van families die al een tijdje klant zijn.’

Toch vergen ze niet dezelfde aanpak als hun ouders. ‘Het is de Spotify-generatie. Ze willen dat alles efficiënt en snel verloopt, en geïntegreerd is in een app’, meent Yves Van Laecke, directeur private banking bij Nagelmackers. Millennials zijn opgegroeid met het internet en met mobiele technologie, ze willen snel en overal informatie kunnen vinden. ‘Dit cliënteel heeft een ander levensritme. Zij contacteren ons meestal ’s avonds of tijdens het weekend’, merkt Pieter De Bisschop, directeur private banking bij Deutsche Bank, op.

'De millennials controleren alle informatie en slikken niet zomaar wat hun adviseur hen vertelt.'
Xavier Rubbens
Directeur CBP Quilvest Belgium

De coronacrisis heeft de vlucht naar technologie nog doen toenemen. ‘Klanten binnenhalen gebeurt nog altijd fysiek. Maar ik ben er niet zo zeker van dat jongeren nog veel langer bereid zijn om met hun bankier een afspraak te maken, tenzij het over aanzienlijke bedragen gaat’, denkt Van Laecke.

Vertrouwen

Niet alle bankiers zijn het daarmee eens. ‘Een videoconferentie biedt niet echt de mogelijkheid om een vertrouwensrelatie op te bouwen’, meent Marc Dhondt, senior consultant Belgium van OneLife. Eenzelfde geluid bij Sébastien Leclercq, directeur private banking en wealth management bij Belfius. ‘Het is zeer belangrijk hen een digitale toegang te bezorgen voor alle zaken waar dat nuttig kan zijn. Maar het menselijk contact blijft van groot belang.’

‘Deze generatie is geboren met bankiers die in gebreke zijn gebleven. Vandaag moeten ze opnieuw hun respect verdienen’, zegt Stéphane d’Udekem d’Acoz, senior wealth management bij CBP Quilvest Belgium.

‘Deze generatie is geboren met bankiers die in gebreke zijn gebleven.'
Stéphane d’Udekem d’Acoz
CBP Quilvest Belgium

Ook over het beheer van hun vermogen verschillen millennials. Ze zijn proactiever, meer betrokken en hechten enorm veel belang aan transparantie. ‘Ze controleren de informatie en slikken niet zomaar alles wat hun adviseur hen vertelt’, zegt Xavier Rubbens, directeur van CBP Quilvest Belgium.

Verwachtingen

En ze hebben andere verwachtingen: de generatie Y is niet alleen uit op rendement, ze wil dat haar beleggingen ook betekenisvol zijn. ‘Jonge mensen vinden het niet meer kunnen dat hun geld belegd wordt in zaken die niet in lijn liggen met hun waarden’, zegt Stéphane Vermeire, directeur private banking en wealth management bij BNP Paribas Fortis.

‘Ze zien zich ook veel minder als de bewaarders van het familievermogen’, zegt Didier Debroux, branch manager van Lombard International. ‘Vermogen is voor hen een middel om goed te leven.’ Vermeire treedt hem bij: ‘We moeten ons dus afvragen of het opportuun is om met dezelfde relatiebeheerder verder te gaan als die van de rest van de familie.’
Die overgang tussen generaties is een kritiek moment in de relatie met de bank of het family office. ‘Een goede overdracht bestaat erin de wensen van de ouders te verzoenen met de visie van de kinderen’, merkt Debroux op. ‘Als het vermogen goed gestructureerd is, heeft de erfgenaam het gemakkelijker’, besluit Vermeire.

Lees verder

Advertentie
Advertentie