Van sponsoring naar solidariteit

BNP Paribas Fortis Private Banking zet onder meer in op giften aan de voedselbank. ©Photo News

Geen events meer, en dus ook geen momenten waarop private bankiers hun cliënten in een ongedwongen sfeer kunnen ontmoeten. Dat betekent niet dat ze in deze coronatijden bij de pakken blijven zitten.

Golftornooien, hockeywedstrijden, tentoonstellingen... Private banken associëren zich als sponsor maar al te graag met sport en cultuur. Dergelijke events zijn ook de ideale manier om hun cliënten extra aandacht te geven en hen in een informeel kader te leren kennen.

Door de coronacrisis behoren die events echter tot het verleden. ‘Veel evenementen waarop we onze klanten uitnodigen zoals wedstrijden van RSC Anderlecht, de Koningin Elisabethwedstrijd en expo’s in de Munt en Bozar zijn geannuleerd. Alleen het Roland Garros-tennistoernooi, dat uitgesteld is tot oktober, staat nog op het programma’, luidt het bij BNP Paribas Fortis Private Banking. De bank benadrukt wel dat het budget voor uitgestelde evenementen opnieuw wordt toegewezen.

'We blijven de klanten onze expertise aanbieden via audiocalls of conferencecalls.'
BNP Paribas Fortis Private Banking

Ook ABN AMRO Private Banking heeft verschillende events moeten afzeggen. ‘Alle geplande voorstellingen van Opera en Ballet van Vlaanderen, Mercedes Golf Trophy en Mise en Plage in Knokke, evenementen waarbij we partner zijn, zijn geannuleerd’, zegt Veronique Smet.

Timing

Bank Delen had de timing voor een stuk mee. ‘De grote events die wij in 2020 sponsoren, hebben al plaatsgevonden (kunstbeurs Brafa) of vinden plaats in het najaar (Biënnale Interieur). We zijn voor die laatste afhankelijk van de beslissing van de organisator of het event doorgaat’, zegt Stefanie Arts. Voor Brafa kijkt Delen al uit naar het event van 2021. ‘We hebben een mooie, constructieve langetermijnrelatie met Brafa en die geven we niet zomaar op. We bespreken hoe we het event van 2021 zo veilig en zo aangenaam mogelijk kunnen laten verlopen’, zegt Anne-Sophie Delen.

De banken geven ook aan dat de cliënten de annulaties van de events altijd met veel begrip hebben onthaald. ‘Het is essentieel transparant en tijdig te communiceren. Dat wordt ten zeerste geapprecieerd’, zegt Geoffroy Vermeire van Van Lanschot België.

Digitale weg

Om ondanks de afschaffing van events toch nog op een informele manier contact te houden, zoeken de banken alternatieven. ‘We denken na over nieuwe vormen van ontmoetingen met onze klanten, prospecten en relaties in het najaar’, zegt Vermeire.

Duidelijk is dat banken vooral de digitale weg inslaan. ‘We blijven onze klanten onze expertise aanbieden via audiocalls of conferencecalls’, deelt BNP Paribas Private Banking mee. Belfius zet vooral in op webinars. Ook Banque de Luxembourg gaat de digitale weg op. ‘We onderzoeken bijvoorbeeld mogelijkheden met sociale media’, zegt David Schmidt van Banque de Luxembourg.

Solidariteit

De coronacrisis heeft niet alleen de digitale inspanningen vergroot, ook de aandacht voor solidariteit is toegenomen. BNP Paribas Fortis Private Banking heeft sinds de coronacrisis al voor 2,3 miljoen euro aan solidariteitsacties opgezet. Het gaat om giften aan voedselbanken en voor de strijd tegen armoede en dakloosheid. Meer dan 1 miljoen euro ging ook naar ziekenhuizen. ‘We ondersteunen zeven Belgische universitaire ziekenhuizen in tijden van corona. De bank trekt de komende maand 1.050.000 euro uit voor opleidingen, wetenschappelijk onderzoek en facilitaire ondersteuning van het personeel. 150.000 euro daarvan gaat naar het UZA om videobellen met families te vergemakkelijken.’

'Het is essentieel transparant en tijdig te communiceren over de annulatie van events. Dat wordt ten zeerste geapprecieerd.'
Van Lanschot Bankiers

Banque de Luxembourg ondersteunde de ziekenhuizen door de aankoop van mondmaskers. ‘Zo kan het ziekenhuispersoneel zijn job in veilige omstandigheden uitoefenen. Het is onze manier om dank u te zeggen aan het medisch en het zorgpersoneel’.

Ook ABN AMRO Private Banking neemt initiatieven. ‘Enkele collega’s hebben het initiatief genomen om wekelijks brieven of kaarten te schrijven aan bewoners van rusthuizen in België. Daarnaast hebben we tablets gedoneerd aan de sociale organisatie Close the Gap. Zo creëren we verbinding op plekken waar afstand houden de grootste prioriteit heeft’, zegt Veronique Smet.

Belfius zet in op langdurige partnerships met steunprojecten voor mensen die minder kansen krijgen. Het gaat onder meer om Special Olympics, Viva for Life en Rode Neuzen Dag. ‘Ook met de zorgsector hebben we een historische relatie. De voorbije jaren hebben we via de actie Colour your Hospital meer dan 1,2 miljoen euro aan de Belgische ziekenhuizen geschonken.’ 

Emotionele ondersteuning

Daarnaast zet Belfius zijn schouders onder Cheer for Champions, een steunfonds dat inzet op mentale en emotionele ondersteuning van mensen in de zorgsector. ‘Deze nationale actie covert 775 erkende zorginstellingen die meer dan 130.000 personeelsleden in de zorgsector tewerkstellen. We doen dat samen met onze medewerkers en klanten.’

Degroof Petercam Foundation, dat in 2019 haar tiende verjaardag vierde, ondersteunt bedrijven op hun groeipad. ‘De Stichting investeert in ondernemers die toekomstige banen creëren en ondersteunt hen met de middelen en netwerken om te slagen in hun opzet. Dat onderwerp is nog nooit zo actueel geweest als tijdens deze crisis’, luidt het bij de bank.

Lees verder

Advertentie
Advertentie