‘We zijn er niet om jongeren te helpen eenmalig een slag te slaan op de beurs'

©Pieter Van Eenoge

De belangstelling voor beleggen groeit bij de millennials. De private banken spelen daar gretig op in. Ze focussen op tools waaraan jongeren gewend zijn. ‘Maar vermogensbeheer is wat anders dan wat de beursapp Robinhood aanbiedt.’

Ze worden de nieuwste beurssensatie genoemd, of Robinhood-beleggers: millennials die via de gelijknamige Amerikaanse beursapp massaal aandelen kochten na de crash op de financiële markten in maart. De aandelen noteerden, als gevolg van de coronapandemie en de vrees voor een recessie, toen tegen dumpingprijzen. Veel particuliere beleggers zagen een unieke koopkans.

Private banking

©Pieter Van Eenoge

  • Private bankers richting hun pijlen op millenials: wil je als bankier mee zijn, dan moet je de taal van jongeren spreken.
  • In kaart: Brussel is hotspot voor vermogende Belgen
  • Aan tafel bij de familie Rotschild

Bijlage Private banking, donderdag 22 oktober gratis bij De Tijd

Onder hen ook jonge beleggers die nog nooit 1 ero op de beurs hadden belegd. Hun belangstelling voor de financiële markten heeft tradingapps als Robinhood, het Britse Freetrade of het Nederlandse Bux geen windeieren gelegd.

Dat succes is ook de private bankers niet ontgaan. En dus bieden ze ook voor dat jonge klantenprofiel diensten aan. Ze garanderen niet alleen dat de jonge generatie over even performante diensten kan beschikken, ze voegen er ook hun eigen knowhow aan toe op het vlak van vermogensplanning en de opbouw van een duurzame relatie. Ook willen ze een antwoord bieden op de langetermijndoelstellingen van de nieuwe klanten met hun atypische profiel.

Goktent

Dat wil nog niet zeggen dat private bankers tot alles bereid zijn om deze nieuwe klanten binnen te halen. ‘We willen hen niet helpen eenmalig een slag te slaan op de beurs. Daar doen we niet aan mee’, zegt Amaury de Laet, chief commercial officer bij Puilaetco. ‘We horen soms verhalen van mensen die ‘gespeculeerd’ hebben op een of ander aandeel. Dat is zeer kortetermijndenken. Als je dat wilt, kan je beter naar een goktent gaan. We zijn in alle opzichten bereid hen te helpen, maar niet op om het even welke manier.’

‘Jongeren zoeken vorming.’

‘De nieuwe digitale tools zijn een middel en geen doel op zich’, benadrukt David Schmidt, managing director bij de Banque de Luxembourg Belgium.

‘Het einddoel is vermogen beheren. Dat is iets totaal anders dan wat Robinhood en veel andere apps aanbieden. Millennials (mensen die tussen 1985 en 2000 zijn geboren en met de nieuwe technologieën zijn opgegroeid, red.) kunnen de bal wel eens misslaan omdat ze zich laten verleiden door het gebruiksgemak van een platform, zonder het uiteindelijke doel voor ogen te houden. Dat stoort ons. Want beleggen moet ernstig genomen worden. Dat doe je niet zomaar.’

Toch zijn private banken er gerust in. Ze stellen vast dat veel nieuwkomers in de beleggerswereld in de eerste plaats op zoek zijn naar duidelijke informatie.

‘We zien bij de millennials veel mensen die op professioneel vlak al succes hebben gekend, bij verschillende banken klant zijn en al geëxperimenteerd hebben met fintechoplossingen’, zegt Yves Dumon, managing director bij Lombard Odier België.

Jonge ondernemers gaan sneller een vermogen opbouwen dan hun ouders dat deden.
David Schmidt
Banque de Luxembourg Belgium

‘Ze zoeken onafhankelijk advies en zijn sterk geïnteresseerd in beleggingen. Ze streven niet alleen naar rendement, maar hebben ook belangstelling voor de manier waarop de portefeuille is belegd.’

‘Die nieuwe beleggers focussen op de toekomst en hunkeren ernaar dingen te leren’, weet Pieter De Bisschop, head of business development private banking bij Degroof Petercam. ‘De jongeren zijn op zoek naar vorming’, bevestigt De Laet.

‘Ze hebben tijdens hun studies al kennis vergaard en begrijpen de betekenis van een aantal ratio’s. Maar hoe maak je daar in het dagelijks leven gebruik van? Daar kunnen wij hulp bieden.’ ‘We moeten pedagogisch te werk gaan’, voegt Schmidt eraan toe.

‘We moeten vermijden dat de jonge beleggers in valkuilen trappen. We moeten opletten voor cognitieve vooroordelen en bepaalde gedragspatronen, zoals de angst om verlies te lijden of veranderingen op het vlak van risicoperceptie.’

Daarom organiseren private bankers regelmatig opleidingen die, wegens de gezondheidscrisis, vooral via webinars plaatsvinden. ‘Onze webinars zijn zeer interactief. Tijdens die seminaries gaan onze hoofdeconoom en onze CEO in gesprek met onze klanten. Die kunnen hen vragen stellen. Ze krijgen binnen het kwartier een antwoord’, zegt Dumon.

‘We willen geen digitale bank worden.’

‘We hebben een kort vormingsprogramma ontwikkeld, dat ‘The art of finance’ heet’, legt De Bisschop uit. ‘Daarin behandelen we complexe thema’s betreffende vermogensbeheer en snijden we onderwerpen aan die betrekking hebben op fiscaliteit, successie en vermogensplanning. We willen een antwoord bieden op de toekomstplannen van de klanten.’

De jonge generatie is zeer gevoelig als het over duurzaamheid gaat.
Yves Dumon
Lombard Odier België

Webinars hebben als voordeel dat de private banken er massa’s van kunnen organiseren. De klanten kunnen kiezen welke ze volgen in functie van de thema’s waarin ze geïnteresseerd zijn. ‘We hebben net een webinar over buitengerechtelijke mandaten gehouden’, zegt De Laet. ‘Voor de komende maanden zijn een tiental andere gepland.’

De digitale tools worden ook regelmatig gebruikt in de rechtstreekse relatie met de klanten. ‘We hebben een digitale interface ontwikkeld, een zeer performante toepassing’, zegt Schmidt. ‘Maar zelfs voor de gesprekken met onze klanten doen we een beroep op technologie. Al onze medewerkers hebben een tablet. Daardoor wordt het administratieve luik een pak aangenamer. Bijvoorbeeld om de MiFID-vragenlijst in te vullen of om documenten elektronisch te handtekenen.’

Hoever zal de digitalisering van de relaties met privatebankingklanten gaan? Gaan de fintechs de traditionele private banken ertoe dwingen zichzelf om te vormen tot bijna onlinebanken? De private bankers ontkennen dat met klem. ‘We voelen ons niet geroepen een zuiver digitale bank te worden’, zegt Steve De Meester, head of private banking bij Degroof Petercam. ‘Maar voor elke stap in de relatie bestaan aangepaste kanalen.’

‘Veel klanten zijn jonge ondernemers.’

‘We hebben meer dan 600 IT-ingenieurs in dienst. Daardoor zijn we erin geslaagd ons eigen bankplatform te ontwikkelen. De bankiers hebben het platform bedacht, de informatici hebben het uitgewerkt’, zegt Dumon. ‘Maar in vermogensbeheer blijft de menselijke factor belangrijk.’

Dertigers zijn vaak zeer mobiel en weinig beschikbaar. Daarom zijn digitale tools zo belangrijk.
David Schmidt
Banque de Luxembourg Belgium

In die relatie moeten de private bankers goed op de hoogte zijn van de behoeften en de verwachtingen van de nieuwe generatie beleggers. Die is al goed vertegenwoordigd bij de kinderen van onze klanten. Omdat de bankrelatie zich vaak over verschillende generaties uitspreidt, komen de private bankers snel in contact met dat jonge cliënteel.

In die nieuwe generatie zitten veel jonge ondernemers. Schmidt: ‘Het gaat meestal om jongeren van de Y-generatie, jonge dertigers die hun eigen bedrijf hebben opgericht. Het zijn echte ondernemers. Ze gaan snel een vermogen opbouwen, veel sneller dan hun ouders dat deden. Ze zijn zeer mobiel, trekken de wereld rond en zijn weinig beschikbaar. Daarom zijn digitale tools die de relatie met hen vergemakkelijken zo belangrijk, ook al blijft het menselijk contact essentieel.’

Nog een bijzonder kenmerk van deze beleggers: ze zoeken duurzame beleggingen. ‘Ze kijken anders naar geld dan twintig jaar geleden. Zeker in Europa’, benadrukt De Meester. ‘Rendement blijft belangrijk, maar niet ten koste van het milieu en maatschappelijke aspecten.’ ‘Jonge beleggers zijn tuk op duurzame oplossingen. We weten allemaal dat we moeten werken aan een duurzame maatschappij. We ontwikkelen al 17 jaar lang zulke beleggingsoplossingen en hun prestaties zijn uitstekend.’

‘De jonge generatie is zeer gevoelig als het over duurzaamheid gaat’, stelt Dumon vast. ‘Het is zeer belangrijk dat ons platform de mogelijkheid biedt de duurzaamheid van elke positie in de portefeuille te analyseren.’ De nieuwe technologieën ontwikkeld door private bankers helpen een antwoord te bieden op de verwachtingen van deze nieuwe beleggers op het vlak van verantwoord beleggen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie