analyse

Bevoorrecht

©EPA

De Rekenmeester brengt dagelijks het echte verhaal achter de cijfers.

U bent aandeelhouder van Volkswagen? Welnu, dan is de kans groot dat u bevoorrecht bent.

Dat klinkt vreemd als u midden in het fopdieselschandaal in twee dagen tijd 40 procent van uw inleg in de Duitse autogigant verloren bent. Maar toch is het zo: er noteert meer dan één Volkswagen op de beurs van Frankfurt en de kans is groot dat als u zelf of via uw Europees aandelenfonds in Volkswagen belegt, dat via de bevoorrechte aandelen (Vorzugsaktien) is. Het zijn die aandelen die in de belangrijkste beursbarometers zoals de DAX en Euro Stoxx50 noteren. En niet de ‘gewone’ aandelen (Stammaktien). De 295 miljoen gewone aandelen zitten gebetonneerd: 50,7 procent bij Porsche, 20 procent bij de deelstaat Nedersaksen en 17 procent bij de Golfstaat Qatar. Slechts 12 procent is vrij verhandelbaar, in Streubesitz zoals dat auf Deutsch mooi heet.

We hebben een vaag vermoeden dat de dividenden over het boekjaar 2015 een stuk lager zullen uitvallen.

Bijgevolg zijn de 181 miljoen bevoorrechte aandelen het vlotst verhandelbaar. ‘Bevoorrecht’ is wel misleidend. Eigenlijk zijn het achtergestelde effecten, want ze hebben in tegenstelling tot gewone aandelen geen stemrecht. De term slaat op het feit dat ze, als een soort van wiedergutmachung, recht geven op een iets royaler dividend. Stel u daar niet té veel bij voor: over boekjaar 2014 genoten de Vorzüge een dividend van 4,86 euro bruto, tegenover 4,80 euro bruto voor de Stämme. We hebben een vaag vermoeden dat beide cijfers over het boekjaar 2015 een stuk lager zullen uitvallen. Meestal noteert het bevoorrechte aandeel omwille van de hogere verhandelbaarheid tegen een kleine premie. Dat is nu tijdelijk anders: de koers van de bevoorrechte stukken is onder die van de gewone gezakt, om de eenvoudige reden dat die vlotter en massaler te dumpen vallen.

Er is eigenlijk nog een derde Volkswagen-aandeel: Porsche Automobil Holding. In 2008 probeerde de sportwagenbouwer Volkswagen over te nemen. Het bod mislukte, maar en passant veroorzaakte Porsche ‘de moeder aller short squeezes’, die de koers van de gewone aandelen naar een fabelachtige 1.000 euro stuurde.

©Mediafin

Na de mislukte raid van Porsche verwierf VW integendeel de volledige controle over de sportwagenbouwer. Sindsdien heeft het aandeel Porsche niets meer te maken met de gelijknamige bolides, maar overkoepelt de holding in hoofdzaak het controlebelang in VW. Daar moeten wel nog twee zaken van in mindering: een pak schulden én een lange reeks rechtszaken met misnoegde - doorgaans met een Porsche rondscheurende - hefboomfondsen die nog een eitje te pellen hebben met Porsche. Porsche biedt in theorie een goedkope instap in het ‘onderliggende’ VW, maar het probleem is dat nu die laatste ook letterlijk onderliggend is, ‘goedkoop’ een relatief begrip geworden is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud