Bloedeloos

©REUTERS

De Franse farmareus Sanofi heeft dure overnames als Ablynx hard nodig om eindelijk weer groei te kunnen voorleggen.

Mocht u er nog aan twijfelen waarom Sanofi op dit eigenste ogenblik bijna 4 miljard euro overschrijft aan de aandeelhouders van Ablynx, dan biedt het gisteren gepubliceerde kwartaalrapport zekerheid.

Zonder miljardendeals zal de Franse reus er echt niet in slagen weer een beetje groei voor te leggen. De kop van het persbericht zegt alles: ‘First quarter business EPS up 1.4% at constant exchange rates.’

Wow. Als een winststijging van 1,4 procent het beste is om uit te lichten, dan weet je als belegger: be very afraid. Zeker omdat wisselkoersen in het Trump-tijdperk verre van constant zijn. En als we deze fictie wegnemen, blijkt de business winst per aandeel met een tiende gezakt te zijn.

Niet dat die eigen winstdefinitie van de Fransen het echte plaatje illustreert. We kunnen nog begrijpen dat Sanofi de miljardenwinst op de verkoop van de tak dierengeneeskunde begin 2017 uitzuivert. Maar ook in dat geval lezen we in de kleine lettertjes - appendix 3 onderaan - dat de nettowinst per aandeel een vijfde gezakt is.

-25%
Lantus
De verkoop van het diabetesmiddel Lantus, het sterproduct van Sanofi, is in vrije val.

Dat onderste lijntje is niet eens het grootste probleem voor de Parijzenaars. Echt zorgwekkend is het bovenste lijntje. De omzet kromp 8,7 procent naar 7,9 miljard euro. Zelfs bij de fictie van stabiele wisselkoersen is er 0,4 procent krimp en surplacet Sanofi dus.

De huidige potpourri van geneesmiddelen laat bitter weinig plusjes zien. En bij de mintekens zijn er kanjers. Het meest dramatisch is het diabetesmiddel Lantus. Het sterproduct van Sanofi zag na het verlies van de patentbescherming de verkopen in het eerste kwartaal een kwart teruglopen, naar 911 miljoen euro.

©Mediafin

Ook de middelen tegen multiple sclerose scoren ondermaats, vooral Lemtrada. ‘Sanofi heeft eindelijk erkend dat Lemtrada zwaar te lijden heeft onder de concurrentie op de Amerikaanse markt, met verkopen die zelfs bij stabiele wisselkoersen 18 procent dalen’, merkt Berenberg-analist Alistair Campbell op. Die concurrentie komt van het MS-middel Ocrevus van Roche, een gefocuste Zwitserse reus die wél al jaren weet organisch te groeien.

Daarom dus dat Sanofi eind januari in de strijd voor Ablynx met Novo Nordisk zijn portefeuille op tafel smeet en liefst de helft meer bood dan de Denen. Die deal was maar het naspel.

Een week eerder had Sanofi 9,4 miljard betaald voor Bioverativ, een Amerikaanse specialist in de bloedziekte hemofilie. Aan het kwakkelende aandeel valt af te lezen dat beleggers twijfelen of de dure shopping iets aan het al jaren bloedeloze parcours kan veranderen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content