De Rekenmeester brengt dagelijks het echte verhaal achter de cijfers.

Axel Miller had iedereen goed liggen. Hij kondigde op een onverwacht moment een compleet verrassende overname aan.

En laat verrassing nu net het woord zijn dat niet rijmt met D’Ieteren . Het Ministerie van de Automobiel in de Brusselse Maliestraat is al twee eeuwen een voorbeeld van traditie en stabiliteit. Dat D’Ieteren de notitieboekjesmaker Moleskine zou overnemen, had niemand verwacht.

Toen de autoholding haar belang in de autoverhuurdienst Avis Europe van de hand deed in 2011, beloofde het bedrijf een derde poot uit te bouwen in de sector mobiliteit. Sindsdien klonk het op elke bijeenkomst met analisten en journalisten: ‘Heeft D’Ieteren al een overname prooi in zicht?’ Het antwoord was steeds negatief.

En nu Miller uiteindelijk met een overname komt, blijkt dat niets met automotive-activiteiten te maken hebben. Of het moet zijn dat de Volkswagens die D’Ieteren Auto op de markt brengt voortaan hun boordpapieren in een Moleskine-mapje krijgen aangeleverd.

©Mediafin

Miller benadrukte dat die derde poot er nog wel komt. Moleskine was een unieke opportuniteit en mogelijk komen er nog dergelijke overnames. Dat betekent dat D’Ieteren stilaan een bocht neemt om buiten het eeuwenoude thema mobiliteit te investeren.

En het heeft voorzichtig de richtingaanwijzer aangezet om de weg naar een gediversifieerde holding in te slaan. Maar waarom? Zouden de steeds weerkerende geruchten - dat Volkswagen de import van zijn merken op termijn zelf wil doen - dan toch kloppen?

De luxueuze schriftjes van Moleskine lijken een eerste kleine, maar goede zet. De Rekenmeester is per definitie een voorstander van goede boekjes en met de boekhouding lijkt het ook goed te zitten. Het bedrijf boekte de voorbije jaren een omzetgroei van 18 procent. Op een omzet van 128 miljoen euro haalde het een operationele winst van 9,6 miljoen en een nettowinst van 10,6 miljoen.

De marges van het bedrijf liggen daarmee hoger dan bij de D’Ieteren-activiteiten. En ook de groeivooruitzichten lijken hoger dan die van de twee traditionele D’Ieteren-takken. Op zich is het kopen van een cashmachine als Moleskine een betere aanwending van de niets opbrengende cash die D’Ieteren al jaren op overschot heeft.

Helaas zal de positieve bijdrage van Moleskine overschaduwd worden. Door de pagina autoholding om te slaan, verandert het profiel van D’Ieteren naar een holding met uiteenlopende activiteiten.

Maar de markt houdt niet van onzekerheid en verrassingen bij het nemen en verkopen van participaties. Daarom hoort bij een holding ook een holdingkorting. De aandeelhouders moeten hopen dat die niet oploopt tot de ruim 30 procent die VW-dealers tijdens het Autosalon afficheren om kopers te lokken.

Lees verder

Tijd Connect