UMICORE | De Chinezen komen

©Hollandse Hoogte

Umicore kondigde vorig jaar 300 miljoen euro investeringen aan in de uitbreiding van zijn fabrieken in China en Zuid-Korea die materialen maken voor batterijen.

Dat komt boven op de 160 miljoen euro van het jaar voordien. De productiecapaciteit verzesvoudigt in vergelijking met 2015. De beslissing komt geen moment te vroeg. Analisten van Morgan Stanley voorspellen dat er in 2025 bijna 10 miljoen puur elektrische auto’s op de markt zullen zijn, tien keer meer dan nu. De helft zal in China rondrijden. En die hebben allemaal herlaadbare batterijen nodig.

Umicore is een belangrijke leverancier van materialen voor de lithium-ionbatterijen die in de meeste e-auto’s worden gebruikt. De Belgische materiaaltechnologiegroep produceert legeringen voor kathodes op basis van nikkel, mangaan en kobalt. Een batterij bestaat uit een anode en een kathode - de negatieve en de positieve pool - en de bewegende elektronen tussen die twee zorgen voor energie. Volgens Morgan Stanley zal de vraag naar NMC-legeringen de komende jaren fors toenemen. Onder meer omdat kathodes met nikkel meer energie kunnen opslaan met hetzelfde gewicht.

De snelheid waarmee kathodeproducenten de energiedichtheid van de batterij kunnen verbeteren, is cruciaal voor de ontwikkeling van de e-auto. Hoe hoger die dichtheid, hoe minder metalen zoals kobalt nodig zijn - wat beter is voor het milieu - en hoe lager de kostprijs van de batterij.

Batterijen vertegenwoordigen nu 37 procent van de productiekosten van een elektrische wagen. 60 procent van die batterijkosten is afkomstig van materialen, waarvan kathodes een derde vertegenwoordigen.

300.000
De Chinezen zullen over enkele jaren de kathodemarkt voor elektrische wagens domineren met 300.000 ton capaciteit. Dat is vijf keer meer dan wat Umicore eind dit jaar plant te hebben.

Umicore is niet de enige die zijn investeringen in kathodematerialen fors opvoert. Ook de Chinezen doen dat. China profileert zich als de toekomstige leider in elektrische auto’s en vervangt nu al in recordtempo dieselbussen door e-bussen om de zware luchtvervuiling in de steden tegen te gaan. Particulieren worden met subsidies aangemoedigd om elektrisch te rijden.

Umicore heeft 9 procent van de wereldwijde NMC-kathodemarkt in handen en wordt eind 2018, als de investeringen verlopen zoals gepland, mogelijk het nummer één met een capaciteit van 60.000 ton. Het huidige nummer één, het Japanse Sumitomo, heeft nu 14 procent van de markt. De Duitse chemiereus BASF bekleedt de tweede stek met 12 procent. Maar de komende drie jaar zal de productiecapaciteit van de kathodemarkt verdubbelen. Vooral door de Chinezen.

ShanShan verdriedubbelt zijn capaciteit tegen eind 2018 tot 32.000 ton. Jinhe mikt tegen 2021 op liefst 135.000 ton. Samen met Reshine, Xiamen, Easpring en Zhenhua zullen de Chinezen over enkele jaren beschikken over 300.000 ton capaciteit, vijf keer meer dan Umicore eind dit jaar. Umicore kan dus maar beter zijn batterijen opladen.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content