Advertentie

JOHNSON MATTHEY | De tweeling scheidt

©REUTERS

Jarenlang schaduwden Umicore en 'tweeling' Johnson Matthey elkaar op de beurs. Tot er een elektrische auto kwam tussenfietsen.

De rekenmeester houdt van ‘tweelingen’, Belgische bedrijven die in meer of mindere mate een buitenlandse tegenvoeter hebben.

Sioen en het helaas van de beurs verdwenen Ten Cate. Nyrstar en Boliden. Bekaert en Xingda. KBC en Die Erste. IBA en Varian. Picanol en Tsudakoma.

Maar het meest eeneiige duo was jaren Umicore en het Britse Johnson Matthey , twee bedrijven met een rijke geschiedenis die tot de vroege 19de eeuw teruggaat.

Het ene met de zinkmijn Vieille-Montagne op de grens van de Nederlanden en Pruisen, het andere met de Londense goudschatter Percival Norton Johnson. Niet zo lang geleden had Johnson Matthey een streepje voor omdat bij de Britten katalysatoren zwaarder wegen dan (edele)metalenrecyclage en -raffinage.

©Mediafin

Nu zijn de rollen omgekeerd. Sinds begin 2016 spurtte Umicore 60 procent hoger, terwijl Johnson Matthey doelloos ronddobbert.

De reden? Het beurswereldje kan geen trend zien zonder als een gek te extrapoleren. In positieve en in negatieve zin. Terwijl analisten tot 2014 nog gouden bergen zagen in dieselkatalysatoren, beschouwen ze die sinds het woord sjoemeldiesel onze taal verrijkte als hel en verdoemenis.

Als je sommige rapporten leest, zou je haast denken dat deze zomer de laatste diesel van de band zal rollen. En dat straalt af op Johnson Matthey, dat in het boekjaar tot 31 maart 66 procent van de bedrijfswinst uit katalysatoren haalde.

10
Umicore verdient per auto tot tien keer meer aan batterijen dan aan katalysatoren.

Het beurshuis Liberium Capital stipt aan dat dieselkatalysatoren met 250 euro per auto zo’n vijf keer rendabeler zijn dan de benzineversie. Daar staat tegenover dat materialen voor herlaadbatterijen met 1.200 à 2.400 euro per zoemende auto op hun beurt 5 à 10 keer rendabeler zijn. Daarin staat Johnson Matthey met een tot nader order verlieslatende batterijtak veel minder ver dan Umicore.

Daar wedde CEO Marc Grynberg op het juiste paard: materialen met nikkel. Die kunnen voor eenzelfde gewicht meer energie opslaan en zijn cruciaal om elektrische auto’s te bouwen die niet om de haverklap op zoek moeten naar een stopcontact. En dus zijn onze favoriete tweelingen perfecte vreemdelingen geworden. De één zoemt vrolijk, de andere kleppert amechtig.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud