Luxebedrijven | Parels voor het zwijn

Terwijl Apple-topman Tim Cook de financiële markten donderdag choqueerde met het nieuws dat Chinese klanten veel minder iPhones kopen dan was voorzien, waarschuwden de Zwitsers midden december al voor de tanende koophonger in het Verre Oosten. ©REUTERS

De rekenmeester, het echte verhaal achter de cijfers.

Toegegeven, het Zwitserse St.Galler Tagblatt is niet bepaald TechCrunch, The Verge of een andere prominente techblog uit Silicon Valley. Maar Apple-beleggers die de Zwitserse krant een tweetal weken geleden toch onder ogen hadden gekregen, hebben er wellicht een meer relaxete week op zitten dan veel van hun collega’s.

Terwijl Apple-topman Tim Cook de financiële markten donderdag choqueerde met het nieuws dat Chinese klanten veel minder iPhones kopen dan was voorzien, waarschuwden de Zwitsers midden december al voor de tanende koophonger in het Verre Oosten. Jean-Daniel Pasche, de voorzitter van de Zwitserse horlogefederatie, liet in de lokale media uitschijnen dat 2019 een minder jaar dreigt te worden voor de sector. De voorbije maanden waren er steeds meer signalen dat de Chinezen almaar minder bereid waren om horloges te kopen. Richemont, de Zwitserse eigenaar van het bekende horlogemerk Cartier, had in november al aangegeven dat de verkoop in China begon af te zwakken.

32%
Liefst 32 procent van de wereldwijde luxeconsumptie is op naam te schrijven van China.

Krek dezelfde boodschap dus als die van Tim Cook. 2019 dreigt niet alleen een moeilijk jaar te worden voor Apple-beleggers, maar ook voor wie in luxeaandelen investeert. Volgens cijfers van Bain & Company is China goed voor 32 procent van de wereldwijde consumptie van luxeproducten. Een markt waarvan de waarde geschat wordt op zo’n 1.000 miljard dollar. Tot dusver werd verwacht dat de Chinezen de komende jaren alleen dominanter zouden worden op de luxemarkt en tegen 2025 liefst 45 procent van de wereldwijde luxeconsumptie zouden vertegenwoordigen.

Terwijl Apple-topman Tim Cook de financiële markten donderdag choqueerde met het nieuws dat Chinese klanten veel minder iPhones kopen dan was voorzien, waarschuwden de Zwitsers midden december al voor de tanende koophonger in het Verre Oosten. ©REUTERS

Geen wonder dus dat ‘s werelds belangrijkste luxebedrijven al jaren inzetten op die beloftevolle Chinese markt. Nu de Chinese consumenten minder snel hun portefeuille bovenhalen door escalerende handelsoorlogen en een dalende lokale munt, dreigt die strategie de luxebedrijven zuur op te breken. Beleggers zijn bijzonder nerveus. De S&P Global Luxury Index, een korf met de 80 belangrijkste beursgenoteerde luxeaandelen, daalde de afgelopen zes maanden met 15 procent in waarde. Bedrijven zoals Prada (- 32,7 %), Gucci-moeder Kering (-20,1 %) en LVMH (-13,9 %) kregen in dezelfde periode zwaar op hun donder.

De volgende grote test komt volgende maand, als op 5 februari het jaar van het Zwijn van start gaat. De snel groeiende Chinese middenklasse viert dat nieuwe jaar door op reis te gaan en veel geld uit te geven. Onderzoek van het Chinese ministerie voor Toerisme leerde vorig jaar nog dat in totaal 6,5 miljoen Chinezen op reis gingen en tijdens hun trip gemiddeld 1.300 euro uitgaven. Bij de luxebedrijven brandt men al een kaarsje opdat tenminste toch die nieuwjaarstraditie overeind blijft.

Lees verder

Advertentie
Advertentie