Metro Group | Twee voor de prijs van een

©MEDIAFIN

De rekenmeester brengt dagelijks het echte verhaal achter de cijfers.

Het Duitse retailconglomeraat Metro heeft zich gisteren verder in tweeën gekapt. Metro Group bestond jarenlang uit twee afdelingen die weinig met elkaar gemeen hadden: een groothandel in voeding (Metro en Makro Cash & Carry) en een specialist in consumentenelektronica (Media Markt en Saturn).

Vorig jaar kondigde Metro Group aan beide afdelingen midden 2017 tot twee nieuwe, beursgenoteerde bedrijven om te vormen. De fooddivisie, die Metro blijft heten, wordt met een omzet van 37 miljard euro en 150.000 werknemers, de grootste brok. Naast de merken Metro en Makro krijgt het bedrijf er bij wijze van alimentatievergoeding ook de kwakkelende Duitse supermarktketen Real en het vastgoed van de vroegere holding bij. Maar ook het nieuwe bedrijf van consumentenelektronica, met de onmogelijke naam Ceconomy, wordt met een omzet van 21,9 miljard euro en 65.000 werknemers een reus in zijn domein. Ceconomy houdt na de splitsing 10 procent in Metro. Voor de klant verandert er voorlopig niets.

Beleggers, die een aandeel van beide bedrijven krijgen, toonden zich positief over de afsplitsing. Sinds de aankondiging van de plannen steeg de koers van Metro Group met 10 procent. De drie Duitse families die samen de helft van het bedrijf in handen hebben, gaven eerder al hun zegen aan de scheiding. De belangrijkste is de familieholding Haniel, die in 2015 nog de Waregemse groep Bekaert Textiles overnam.

Gisteren keurden ook de aandeelhouders de splitsingsoperatie, die 100 miljoen euro kost, goed. ‘Gescheiden kunnen we vele zaken beter doen’, zei Metro-CEO Olaf Koch, die baas wordt van de voedingstak, op de algemene vergadering. ‘We worden binnenkort niet meer afgeleid door concernstructuren die geen synergie bieden.’

Het gebrek aan operationele overlappingen of synergie tussen de divisies voeding en elektronica remde Metro, vroeger ook eigenaar van Galeria Kaufhof (Inno), al langer af. De splitsing moet de twee nieuwe bedrijven meer slagkracht geven, bijvoorbeeld zodat Media Markt en Saturn de strijd met de internetreus Amazon kunnen aangaan. De nieuwe structuur moet de twee nieuwe bedrijven een jaarlijkse omzetgroei van 3 procent opleveren.

Want scoren doet Metro al een tijdje niet meer. De groep zag haar omzet de voorbije vijf jaar stelselmatig dalen tot 58,4 miljard vorig jaar. In het recentste eindejaarskwartaal kwam er geen beterschap. Ook de ebit-marge kromp in vijf jaar tijd met een derde. ‘Groei ziet er anders uit’, schimpte een aandeelhouder gisteren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud