SQUARE | De onbekende zus

Square-CEO Jack Dorsey. ©REUTERS

Dat andere bedrijf van Twitter-CEO Jack Dorsey. Sinds zijn ontstaan in 2009 luidde zo de omschrijving voor Square, het techbedrijf dat zich specialiseert in mobiele betaalsystemen. Dorsey is stichter en CEO van beide.

Maar de Rekenmeester wil een pleidooi houden om het zusje van de berichtendienst te bevrijden van dat minderwaardig lot. Gewoon omdat Square operationeel goed boert en er door beleggers voor beloond wordt. Het aandeel van Square klom sinds begin dit jaar 128 procent, naar een recordkoers van bijna 32 dollar.

©Mediafin

Het is een koersevolutie waar Twitter (+8%) alleen maar van kan dromen. Dat resulteert in een ondernemingswaarde van Square die hoger ligt dan die van Twitter (zie grafiek). Zullen we dan de media-aandacht voortaan ook evenredig verdelen?

Twitter en Square zijn nochtans gebaseerd op dezelfde - ietwat wollige - filosofie: met Twitter wilde Dorsey iedereen een ‘stem’ geven, met Square wil hij iedereen ‘toegang geven tot de economie’. Dat laatste plukken we ook maar van de bedrijfssite.

Om iedereen een stem te geven kwam er de tweet, om iedereen toegang te geven tot de economie, een wit plastieken vierkantje. Dat kan in elke smartphone geplugd worden om het toestel om te toveren tot kaartlezer. Foodtrucks, kunstgalerijen, beginnende koffiebars of winkeltjes kunnen zo gemakkelijk betalingen via de kredietkaart verwerken zonder zich daarvoor een dure terminal te moeten aanschaffen.

Op die eenvoudige technologische oplossing bouwde Dorsey een bedrijfsmodel dat steek houdt, in tegenstelling tot dat van Twitter. Op elke betaling via het witte vierkantje neemt Square een commissie. In het tweede kwartaal registreerde Square voor meer dan 16 miljard dollar aan betalingen, 32 procent meer dan het jaar voordien.

Uit de cijfers blijkt ook dat Square steeds meer ingang vindt bij grote handelaars. Bijna een vijfde van de betalingen vond plaats bij handelaars die over een heel jaar meer dan 500.000 dollar registreerden. Dat aandeel groeit tegenover kleinere handelaars. Het is iets waar Twitter, dat door gebrek aan schaal nooit de grote adverteerders kon lokken, jaloers naar kijkt.

Square zit nog 16 miljoen dollar in het rood. Maar het zit niet zonder dynamiek en ideeën. Zo is er ook Square Capital (geld lenen aan handelaars), Square Cash (betalingen tussen individuen) en Point of Sale (voor handelaars klantprofielen opstellen). Twitter kon enkel bedenken tweets te verlengen van 140 naar 280 tekens. Dan weet u het wel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud