Redacteur Beleggen

De Rekenmeester brengt dagelijks het echte verhaal achter de cijfers.

Dat de fopsoftware die VW in 11 miljoen voertuigen installeerde om de emissienormen te slim af te zijn Wolfsburg flink wat zal kosten, staat buiten kijf. De autogigant maakte al bekend voor 6,5 miljard euro provisies aan te leggen.

Maar hoe groot de factuur zal zijn, daar hebben wij - en Wolfsburg - het raden naar. Sinds vrijdag 18 september - toen de Amerikaanse milieudienst de kat de bel aanbond - is de beurswaarde van VW met 28,3 miljard euro afgetopt. Hou wel in het achterhoofd dat aandelenbeleggers drama queens zijn, die eerst schieten en dan vragen stellen. De factuur kan ook een stuk lager liggen. Eerlijk gezegd, we weten het niet.

Wat we wél weten, is dat VW van alle autoconstructeurs over de dikste bumpers beschikt. Dat hóórt zo, voor een bedrijf dat symbool staat voor Duitse degelijkheid. Een kei kun je niet stropen, maar VW is naast een kei in het maken van auto’s ook een eminent stroopbare kei. Wees maar zeker dat een leger advocaten likkebaardend naar de miljarden cash op de rekening kijkt. Volgens het jongste halfjaarverslag beschikte VW per 30 juni over 17,6 miljard euro cash en 15,1 miljard aan beleggingen. Samen 32,7 miljard euro.

32,7 miljard
De VW-groep beschikt over een buffer van 32,7 miljard in cash en beleggingen.

Daarbij de kanttekening dat een multinational als VW al snel 10 à 15 miljard nodig heeft als werkkapitaal. Voor VW geldt dat zeker: de financieringstak tekent met 164 miljard euro voor 44 procent van het balanstotaal van de groep. En die tak - goed voor een derde van de verkochte auto’s - financiert zich in belangrijke mate met schulden, die geherfinancierd moeten worden: VW Finance telt voor 25 miljard deposito’s, maar dat is een fractie van de 121 miljard euro schulden.

Samengevat: VW kan dankzij het conservatieve beheer in korte tijd ruim 20 miljard euro mobiliseren.

Vergeet ook niet dat een balans een momentopname is. In de twaalf maanden tot 30 juni genereerde VW 6,1 miljard euro vrije kasstroom. Door het dividend te schrappen kan VW 2,3 miljard extra in huis houden zonder dat mater familias Ursula Piëch naar de openbare onderstand moet.

©Bloomberg

Daar komt bij dat de groep voor de verkoop van haar belangen in Suzuki en LeasePlan zo’n 5 miljard euro zal cashen. Pas als de factuur 20 à 25 miljard overstijgt, zal VW écht in zijn vlees moeten snijden. Wolfsburg kan dan het mes zetten in de investeringen, wat in de bikkelharde autosector gelijkstaat met de toekomst hypothekeren.

Een kapitaalverhoging als alternatief lijkt geen wondermiddel, aangezien VW realistisch alleen niet-stemgerechtigde ‘bevoorrechte’ aandelen kan uitgeven: de deelstaat Nedersaksen heeft het geld niet en wil tegelijk zijn blokkeringsminderheid van 20 procent niet laten verwateren.

VW zou in nood ook een ‘Fiatje’ kunnen doen en Porsche (gedeeltelijk) verzelfstandigen. JPMorgan raamt dat de ultrarendabele sportwagenfabrikant 25 miljard euro waard is. Maar wees er zeker van dat Wolfsburg die ‘spaarpot met acht cylinders’ alleen echt in uiterste nood zal aanspreken.

Lees verder

Gesponsorde inhoud