Swingpaleis

©REUTERS

Begin april trok de Zweedse muziekstreamingdienst Spotify naar de beurs. Nog voor het einde van het jaar volgt Tencent Music, het Chinese Spotify. De muziektak van Tencent wil 1 miljard dollar (870 miljoen euro) ophalen met een beursgang in de Verenigde Staten.

Het lijkt de ultieme bekroning voor muziekstreaming, een technologie waarbij luisteraars eindeloos kunnen putten uit een online beschikbare bibliotheek. Spotify is in die markt de absolute koploper, met 83 miljoen betalende gebruikers. Tencent Music heeft met 23,3 miljoen betalende streamingklanten heel wat in te halen.

Maar zijn Spotify en Tencent Music vergelijkbaar? De Rekenmeester vindt van niet. Tencent Music is een heel ander bedrijf dan Spotify. Het is een muzikaal powerhouse, dat de vier populairste Chinese muziekapps overkoepelt en een adembenemend bereik heeft.

QQ Music, Kugou Music, WeSing en Kuwo Music zien samengeteld maandelijks meer dan 800 miljoen mensen hun platformen bezoeken. Die gigantische gebruikersbasis is uiteraard deels te danken aan de dito Chinese populatie van 1,4 miljard mensen. Ook konden de muziekapps hun massapubliek opbouwen door de link met Tencents superapp WeChat, waarmee Chinezen zowel berichten sturen, betalingen doen en afspraken maken als taxi’s boeken. Die heeft al 1,05 miljard gebruikers.

800 miljoen
De vier muziekapps van Tencent bereiken samen 800 miljoen mensen.

Tencent Music bekijkt - meer dan Spotify of Apple Music - muziek door een ‘sociale’ bril. Het idee dat muziek een sociale beleving is, keert overal terug bij het Chinese bedrijf. Zo is WeSing een karaokeapp, waarbij gebruikers samen met hun vrienden via de virtuele weg kunnen kwelen. Op het einde van het tweede kwartaal waren er op WeSing al 40 miljard connecties tussen vrienden.

Tencent Music slaat lekker veel munt uit die sociale interactie. Zo kunnen gebruikers elkaar ‘cadeautjes’ geven na een excellente karaokeprestatie. 9,5 miljoen gebruikers doen dat al. Die door interactie gegenereerde inkomsten zijn met 70,4 procent de hoofdmoot van de omzetmix.

Het cruciale verschil tussen Spotify en het Chinese Spotify is dus dat Tencent er een ‘sociale’ motor wist op te zetten. Dat legt het bedrijf voorlopig geen windeieren. In het eerste halfjaar van 2018 boekte Tencent Music 1,3 miljard dollar omzet, tegenover 652 miljoen in dezelfde periode het jaar voordien.

Bovendien is Tencent Music winstgevend, iets waar Spotify voorlopig alleen maar van kan dromen. In de eerste helft van dit jaar kon Tencent een winst van 263 miljoen dollar in de boeken schrijven. De muziektak surft mee op het succes van de basisapp en kan zo de marketingkosten drukken.

Spotify kan zich troosten met het idee dat het ook een graantje van het succes van Tencents sociale swingpaleis meepikt. Na een aandelenruil vorig jaar bezit het 9 procent van de aandelen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie