Redacteur Beleggen

Het was een bericht dat wat verloren ging in alle brexittoestanden: de 50-jarige Duitse Amerikaan Ulf Mark Schneider wordt op 1 januari 2017 de nieuwe CEO van de Zwitserse voedingsgigant Nestlé.

Hij is de opvolger van de Belg Paul Bulcke, die zal doorschuiven naar de voorzittersstoel. Na de bekendmaking steeg de beurswaarde van Nestlé in vier dagen ruim 14 miljard Zwitserse frank (13 miljard euro). Dat is geen motie van wantrouwen tegen de afscheidnemende topman, wel een motie van vertrouwen in de nieuwkomer. Over Schneider is weinig bekend, behalve dat hij te boek staat als een ‘Chrampfer’ (workaholic).

©Mediafin

De beurskoers van Fresenius spreekt echter boekdelen. Die is sinds Schneider er op zijn 37ste topman werd vervijftienvoudigd. Als we de managementstijl van de man in twee woorden moeten samenvatten is het ‘kunnen delegeren’. Onder zijn bewind is Fresenius uitgegroeid tot een medisch imperium met 28 miljard euro jaaromzet, vier keer meer dan de 7 miljard in 2003. Schneider gunt elk van de vier afdelingen van Fresenius (nierdialyse, Helios-ziekenhuizen, infusie- en transfusiemateriaal Kabi en ‘ziekenhuisingenieur’ Vamed) grote autonomie. De managers krijgen te horen welke - ambitieuze - doelen ze moeten halen, hóé ze dat doen mogen ze zelf uitdokteren. Een federaal model met nultolerantie voor middelmaat dat onder Schneider, aangevuld met uitgekiende overnames, uitstekende resultaten opleverde.

13 miljard
Ulf Mark Schneider hielp de beurswaarde van Nestlé in vier dagen 13 miljard hoger.

Paul Bulcke daarentegen kon de voorbije jaren zijn ambitieuze groeidoelstellingen niet helemaal inlossen. Morgan Stanley waarschuwt wel voor té hoge verwachtingen van de nieuwe bezem. Het beurshuis stipt aan dat Nestlé met sterke merken als KitKat, Perrier en Nespresso die nog steeds 95 procent van de omzet aanleveren niet ‘overnight’ een farmabedrijf zal worden. Wél tekenend is dat de twee ‘farmaspeeltuinen’ van Nestlé (Nestlé Health Science en Nestlé Skin Health) voortaan rechtstreeks aan Schneider zullen rapporteren. Een signaal dat de omslag richting gezondheidsvoeding, nu met de handrem op, een versnelling hoger mag en moet.

Nog dit, mocht u er aan twijfelen dat een externe CEO wonderen kan doen. De laatste keer dat Nestlé een externe CEO aantrok, was in 1922. Nestlé was toen aan het zwalpen omdat de verkoop van melkpoeder na WO I in vrije val was. De bankier Louis Dapples bracht redding.

Dapples kreeg in 1929 van zijn ex-werkgever, de Banque française et italienne pour l’Amerique du Sud, een prangende vraag. Brazilië zat na de Wall Street-crash met gigantisch veel onverkochte voorraden koffie. Of Nestlé die niet in ‘oplosbare blokjes koffie’ kon recycleren? Een antwoord formuleren bleek niet eenvoudig, maar hij leverde tien jaar later met Nescafé wel een gigantische kaskraker op.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud