column

Turbo botst op diesel

De Rekenmeester brengt dagelijks het echte verhaal achter de cijfers.

Eerlijk: een mens beseft dat hij een jaartje ouder wordt als je vaststelt dat Melexis al 18 jaar op de beurs noteert. Ik herinner mij die beursgang nog: 13 oktober 1997, 9 dollar per aandeel. Een inslaand succes was die niet: de fabrikant van chips voor de autosector debuteerde op de schermenbeurs Easdaq, die moeilijk van de grond kwam en dat ook nooit zou doen.

Bovendien verzuurde het beursklimaat vlak na de introductie, omdat de Bundesbank onverwacht de rente optrok. U merkt het: we leefden nog in een tijd dat centraal bankiers beleggers níét op hun wenken bedienden, kun je nagaan hoe lang dat geleden is.

+10,8%
Melexis bood zijn aandeelhouders sinds 1997 jaarlijks bijna 11 procent rendement.

Melexis heeft er spijts de kachelende start een verbluffend beursparcours op zitten: inclusief het dividend van bruto 1,30 euro dat gisteren van de koers ging, hebben beleggers die intekenden en hun stukken bijhielden louter met de jaarlijkse coupon hun inleg terugverdiend. Diezelfde oerbelegger heeft nu op basis van zijn aankoopprijs uit 1997 een dividendrendement van netto 12 procent.

Met een jaarlijks rendement inclusief dividenden - van 10,8 procent sinds 1997 doet de chipfabrikant het ruim beter dan de Brusselse beurs, die over dezelfde periode een jaarlijkse return van nauwelijks 3 procent kan voorleggen.

Het opmerkelijke is dat er pas de voorbije jaren een turbo op het aandeel kwam. Doorheen de crisisjaren boekte Melexis een consistente omzetgroei waar andere bedrijven een arm en een been voor zouden geven. Niet alleen omdat er steeds meer sensoren in elke auto zitten.

Maar ook en vooral omdat Melexis gestaag marktaandeel wint met sensoren die nieuwe snufjes mogelijk maken. Denk aan ledlampjes die bij ruzie op de achterbank een rustgevend licht uitstralen, of technologie die uw smartphone draadloos oplaadt terwijl u rijdt. Melexis is wereldwijd de nummer vijf voor autosensoren, na Bosch, Infineon, NXP/Freescale en Allegro.

©mediafin

De voorbije maanden stokte de turbo. Omdat beleggers Melexis op de piekkoers tegen 10 keer de boekwaarde en 12 keer de jaaromzet perfectie toedichtten. En perfectie is niet van deze wereld, tenzij u in Lembeke woont en speculoos maakt.

In juli voorspelde Melexis voor het derde kwartaal ‘maar’ een omzet in de buurt van het tweede, rond 102 miljoen dus. Ook bij het kwartaalrapport van deze ochtend zal het management waarschijnlijk relatief voorzichtig zijn. De langetermijnvooruitzichten mogen dan al zeer positief blijven, op korte termijn zijn er wolkjes.

Ten eerste is er de vertragende autoverkoop in China. En ten tweede is er het dieselschandaal bij Volkswagen, waardoor deze autogigant potentieel tijdelijk alle beslissingen ‘on hold’ zet. Melexis zit diep in de autosector ingebed. Beide factoren kunnen met enige vertraging een impact op het orderboek hebben. Een turbodiesel kan ook aardig bollen, maar het is niet wat beleggers de voorbije jaren gewoon waren.

Lees verder

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n