Accordeonverlies

In tegenstelling tot de autoconstructeurs, die blijven wachten op de langverwachte doorbraak van de elektrische auto, lijkt de elektrische bus zijn plaats in het straatbeeld stilaan verworven te hebben. ©Photo News

Wie aan een Vlaamse busbouwer denkt, valt spontaan de naam Van Hool te binnen. Echt warm wordt de Rekenmeester niet van dat bedrijf. De constructeur uit Koningshooikt werd begin dit jaar geteisterd door een wekenlange staking, verhuist almaar meer productie naar Macedonië en bouwt zinloze ‘trambussen’, gelukkig gretig afgenomen door De Lijn, om zijn achterstand in de bouw van e-bussen te verdoezelen.

In dat laatste domein staat de grote concurrent van Van Hool stukken verder. VDL Bus in Roeselare, het vroegere Jonckheere, speelt al jaren een pioniersrol in hybride en elektrische accordeonbussen en gewone bussen. De West-Vlaamse firma bouwde al honderden bussen met een zuiver elektrische aandrijving. De fabriek is door haar ambitieuze Nederlandse moederbedrijf uitverkoren tot expertisecentrum voor e-mobiliteit.

Enig probleem: winst maakt VDL Bus Roeselare daarmee (nog) niet. Op een omzet van bijna 120 miljoen euro (inclusief de fel gegroeide voorraden en bestellingen) boekte het een bedrijfsverlies van 5,3 miljoen euro. In 2016 en 2017 lag het verlies in dezelfde grootteorde. Die verliezen lopen door tot 2013. Sindsdien heeft VDL Bus Roeselare 21,1 miljoen aan verliezen opgestapeld.

VDL reageert kregelig op berichten over die rode cijfers. Door het succes van de e-bus stijgt het personeelsaantal in Roeselare. VDL investeert massaal in de ouderwetse bakstenen fabriek, die de voorbije jaren volledig is aangepast aan de productie van elektrische voertuigen. En het bedrijf heeft een bijzondere boekhoudmethode. VDL schrijft de ontwikkelingskosten niet op meerdere jaren af, maar neemt ze direct in de jaarrekening op.

21,1 miljoen
Sinds 2013 boekte VDL Bus Roeselare al 21,1 miljoen euro aan bedrijfsverliezen.

In tegenstelling tot de autoconstructeurs, die blijven wachten op de langverwachte doorbraak van de elektrische auto, lijkt de elektrische bus zijn plaats in het straatbeeld stilaan verworven te hebben. Vooral Nederlandse en Scandinavische steden zien in e-bussen de oplossing voor de slechte luchtkwaliteit. Hoewel een elektrische bus bijna het dubbele kost van een dieselvoertuig, raken almaar meer openbaarvervoersmaatschappijen overtuigd van de grote investering.

Zelfs De Lijn, die een kater opliep door te snel over te schakelen op hybride bussen, heeft zeven e-bussen besteld in Roeselare. Al pikken ook goedkope concurrenten uit Polen (Solaris voor de Brusselse MIVB) en China (BYD voor Brussels Airport) tot grote ergernis van de Belgische busbouwers hun graantje mee.

Hoewel de resultaten van 2018 nog geen ommekeer tonen, wil VDL Bus Roeselare dit jaar uit de rode cijfers kruipen. Volgens het jaarverslag ziet het bedrijf van de Nederlandse miljardair Wim van der Leegte de orders groeien en verwacht de fabriek in 2019 een volle bezetting én - voor het eerst sinds 2012 - winst.

Moederbedrijf VDL bevestigt zijn vertrouwen in de West-Vlaamse fabriek. De Nederlanders dienden de vestiging de voorbije jaren al twee kapitaalinjecties toe. En het ultieme bewijs: VDL kocht vlak bij de oude bakstenen fabriek een groot stuk grond om een nieuwe, sterk geautomatiseerde vestiging te bouwen. Daarmee kan VDL zijn verleden in de schaduw van de Heilige Kruisverheffingskerk helemaal achter zich laten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie