Advertentie

Albert en Constance

In de jaren 30 stortte Moorkens zich op de scootermarkt. ©alcopa

De Vincent Black Lightning. De Ariel Black Hunter. De BSA G14. Ronkende namen, maar wellicht doen ze tegenwoordig enkel nog een belletje rinkelen bij de grootste oldtimerfreaks. Maar in de jaren 30 waren die modellen van motorfietsen zo populair in ons land dat het Kontichse echtpaar Albert en Constance Moorkens er een hele business rond bouwde. Via hun bedrijf Alcopa - voluit Albert & Constance Participation - begon het koppel vanaf 1937 motoren in te voeren en te assembleren. 80 jaar later is Alcopa uitgegroeid tot een uit de kluiten gewassen holding boven meer dan 150 vennootschappen verdeeld over gemotoriseerd vervoer, vastgoed en niet-genoteerde bedrijven.

Al blijft de link met het autoverleden van de groep nog prominent aanwezig. Alcopa, dat zo’n 2.000 werknemers telt, verdeelt in ons land onder meer de wagens en motoren van de merken Hyundai, Suzuki, SsangYong en Isuzu. Het gros van die merken viel vorig jaar opvallend in de smaak, leert het jaarverslag dat Alcopa onlangs vrijgaf. De invoer van het belangrijkste merk, Hyundai, ging wel achteruit. Al tonen de jongste cijfers die de autofederatie Febiac deze week publiceerde dat de vraag naar dat Koreaanse merk intussen opnieuw in de lift zit.

De vele garages van andere merken die Alcopa bezit in ons land en Luxemburg konden dan weer profiteren van de sterke vraag naar de merken Peugeot en Ford. Dat leidde ertoe dat Alcopa zijn omzet vorig jaar met 3 procent zag stijgen tot 2 miljard euro. Meteen de eerste keer in de geschiedenis van de holding dat die kaap werd gerond.

Daar staat wel tegenover dat Alcopa maar een beperkte groepswinst kan puren uit die recordomzet. Vorig jaar ging het om 8,3 miljoen euro. In 2016 kon Alcopa nog een winst van 21 miljoen euro voorleggen. Voorzitter Axel Moorkens, een telg van de derde generatie, verwijst in het jaarverslag naar de daling van de brutomarge van 17 naar 16,6 procent. Vooral bij de vierwielers blijken de marges flink onder druk te staan.

2 miljard
Voor het eerst in zijn geschiedenis haalde Alcopa een omzet van 2 miljard euro.

Dit jaar kan de omzet een flinke knauw krijgen. In maart van dit jaar raakte bekend dat Alcopa overweegt op zoek te gaan naar een overnemer voor zijn garages.

De divisie Modis - met multimerkgarages in Luxemburg, vele concessiehouders in de regio Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant en een belang in de Franse sectorgenoot Groupe Bernard - is goed voor ruim een derde van de groepsomzet. Terwijl Alcopa warm en koud blaast over de operatie, bevindt de Nederlandse sectorgenoot Van Mossel zich in poleposition als kandidaat-overnemer.

Alcopa zit al enkele jaren in een veranderingsmodus. De divisie kantoormeubelen, een oude diversificatie, ging na enkele moeilijke jaren de deur uit.

In de raad van bestuur verdwenen onlangs heel wat sleutelfiguren, onder wie Jean-Pierre Bizet, de voormalige CEO van D’Ieteren. Ook CEO Benoît Ghiot, eveneens een voormalig zwaargewicht van D’Ieteren, verliet het bedrijf, net als directieleden van Modis.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud