ASTON MARTIN | Ferrari achterna

Een Aston Martin Vantage op het circuit van Spa Francorchamps. ©Photo News

Het iconische Britse sportautomerk Aston Martin overweegt om op zijn vroegst volgend jaar naar de Londense beurs te trekken. Dat meldde het persagentschap Bloomberg vrijdag op basis van bronnen dicht bij het dossier.

Het is niet de eerste keer dat er sprake is van een beursgang van het in 1913 opgerichte automerk. De toenmalige CEO Ulrich Bez noemde in 2011 een beursgang ‘een natuurlijke exit voor de aandeelhouders’. Maar een jaar na die uitspraak veranderde de situatie bij Aston Martin grondig. Toen kocht het Zuid-Europese investeringsfonds Investindustrial voor 190 miljoen euro een belang van 37 procent in het merk, dat ook twee fondsen uit Koeweit als aandeelhouder heeft.

Na jaren van miserie en verliezen lijkt Aston Martin eindelijk weer op het groeipad te zitten. Tegen 2021 wil het merk, dat in zijn meer dan 100-jarige geschiedenis amper 70.000 wagens verkocht, nieuwe modellen uitbrengen en veel meer auto’s verkopen. Eind vorig jaar kwam het eerste nieuwe model van Aston Martin uit. De DB11, met een piekvermogen van 600 paardenkracht, is ondanks zijn prijskaartje van minstens 200.000 euro een succes. Dankzij de DB11 zag Aston Martin zijn omzet vorig jaar 16 procent groeien naar bijna 600 miljoen pond (700 miljoen euro). Dat moet dit jaar verder stijgen naar 800 miljoen pond.

De grote hoop voor de toekomst ligt bij de DBX. Met zijn eerste SUV, die in 2019 in productie gaat, wil Aston Martin profiteren van de boom in de SUV-markt en hoopt het klanten te lokken die zich te goed voelen voor een ordinaire Porsche Cayenne.

Het grote voorbeeld van Aston Martin is duidelijk. Met de beursgang nestelt het zich in de slipstream van zijn concurrent Ferrari . Het Italiaanse merk werd in 2015 afgesplitst van de moedergroep FiatChrysler en deels naar de beurzen van Milaan en New York gebracht. Ferrari zag zijn koers sindsdien met ruim 50 procent de hoogte in gaan.

Ferrari wordt nu op 16 miljard euro gewaardeerd. De waarde van de autobouwer ligt zo 16 keer hoger dan de voor 2017 verwachte operationele bedrijfskasstroom. Die verhouding toont aan dat beleggers Ferrari waarderen als een hoogrendabel luxemerk, en niet als een automerk zoals BMW en Mercedes-bouwer Daimler . Volgens de luxeverhouding van Ferrari zou Aston Martin, dat dit jaar op een ebitda van omgerekend 185 miljoen euro rekent, ongeveer 3 miljard euro waard zijn. Een heel stuk lager dan Ferrari.

Aston Martin moet dan ook nog veel boterhammen eten om zich met Ferrari te meten. Het Britse merk verkocht vorig jaar 4.000 auto’s, de helft van wat Ferrari aan de man bracht. De Italiaan is een wereldwijd begrip door de mediagenieke Formule 1, wat hij ook te gelde maakt met een uitgebreide modelijn van jassen, zonnebrillen, horloges en rugzakken. Die strategie probeert Aston Martin nu te kopiëren, onder meer met een collectie leren tassen en de lancering van een jachtboot. Maar uiteindelijk blijft Aston Martin vooral, of alleen, bekend als de favoriete auto van de Britse geheim agent James Bond.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud