De rekenmeester

Bentley | Verre droom

Het echte verhaal achter de cijfers

Redacteur Ondernemen

De groep Volkswagen heeft er een zorgenkind bij. Haar prestigieuze luxedochter Bentley dook vorig jaar diep in het rood. De Britse constructeur verkocht 10.500 auto’s, of 5 procent minder dan in het recordjaar 2017. De omzet daalde met 16 procent naar 1,5 miljard euro.

Bentley boekte vorig jaar een operationeel verlies van 288 miljoen euro. Het traditiemerk uit Crewe, vlak bij Manchester, verliest dus 27.500 euro per verkochte auto. Dat is een hele prestatie, aangezien de veeleisende kopers vlot 200.000 euro neertellen voor een Bentley met vier wielen.

De verkoop van de Bentayga, het populairste Bentley-model, daalde vorig jaar met 20 procent tot 4.000 verkochte exemplaren. De in 2016 gelanceerde SUV pompte de verkoop aanvankelijk fors omhoog. De Bentayga is intussen goed voor bijna de helft van Bentleys verkoop, maar de populariteit loopt al sterk terug. Tal van luxueuze concurrenten brachten intussen ook een super-SUV op de markt, zoals Lamborghini met zijn Urus en Rolls-Royce met zijn Cullinan.

Eigenaar Volkswagen wijt de slechte cijfers aan wisselkoerseffecten en aan de dramatische opstart van de geüpdatete Continental GT. De productie van het basismodel van Bentley draaide vorig jaar in de soep, waardoor de lancering moest worden uitgesteld. ‘Het was de slechtste productieaanloop ooit’, klonk het op de VW-hoofdzetel in Wolfsburg.

Bovendien had Bentley last van vertragingen bij de VW-dochter Audi, die de motoren levert. Audi kon maandenlang geen modellen uitleveren omdat het merk niet tijdig klaar was met de voorbereiding van de nieuwe Europese uitstoottest WLTP.

Maar Bentley, opgericht in 1919 en sinds 1998 lid van de VW-groep, presteert al langer ondermaats. Sinds 2014, toen het merk 170 miljoen euro winst maakte, gaan de resultaten jaar na jaar achteruit. In 2017 maakte Bentley nog 55 miljoen euro winst. Met een winstmarge van 3 procent scoorde het toen drie keer slechter dan VW’s budgetmerk Skoda.

De verliescijfers van Bentley zijn opmerkelijk. Dankzij het groeiende aantal superrijken zijn automerken in het luxesegment al jaren erg succesvol. Bentleys zustermerk Lamborghini verkocht vorig jaar 50 procent meer auto’s. De omzet van het Italiaanse merk steeg 40 procent. BMW-dochter Rolls-Royce, waarvan Bentley ooit een onderdeel was, zag zijn verkoop met 22 procent stijgen, onder meer dankzij het succes van de Cullinan.

VW beseft dat de nood hoog is bij Bentley. De Duitsers plukten vorig jaar Adrian Hallmark weg bij Jaguar Land Rover en ontsloegen een rist topmanagers. CEO Hallmark wil met een elektrisch offensief de concurrentie te lijf gaan. Al duikt meteen een nieuw struikelblok op: de brexit dreigt Bentley met heel wat nieuwe problemen op te zadelen.

Porsche, dat alle modellen wil elektrificeren, kan voor Bentley als voorbeeld dienen. Met meer dan 4 miljard euro winst droeg het Duitse sportmerk vorig jaar meer bij tot de VW-groep dan het kernmerk Volkswagen. Met een winstmarge van 17 procent is Porsche de rendabelste tak van het concern. Elke verkochte Porsche brengt de groep 16.000 euro op. Van die cijfers kan Bentley alleen maar dromen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie