De rekenmeester

Beregoed & Onbetaalbaar

Het echte verhaal achter de cijfers

Er zijn wellicht nauwelijks lifestylebladen die nog nooit een item hebben gewijd aan Deens design. Maar de kans is vrij gering dat het plaatsje Struer daarin uitgebreid aan bod kwam. Nochtans werd in die kleine gemeente in Noordwest-Denemarken de basis gelegd van een van de bekendste exportproducten van het Scandinavische land.

Op een zolderkamer van zijn familiehuis knutselden ingenieur Svend Olufsen en zijn zakenpartner Peter Bang in 1925 hun eerste radiotoestel in elkaar. Bang & Olufsen zou uitgroeien tot wat je met wat goede wil kan omschrijven als een Deense proto-Apple.

De radio’s en andere muziekinstallaties van Bang & Olufsen werden niet alleen alom geroemd voor hun uitstekende geluidskwaliteit. Net als bij Apple was ook het design state of the art. Eind jaren 70 wijde het Museum of Modern Art in New York een grote tentoonstelling aan Bang & Olufsen en aan huisontwerper Jakob Jensen. Zeg maar de Scandinavische Jony Ive.

En net als bij Apple waren de marketeers van Bang & Olufsen slim genoeg om de productnaam van elk belangrijk toestel te laten beginnen met een prefix. Bij Apple is de dat de ‘i’ van iPhone of iPad. Bij Bang en Olufsen is dat Beo.

-63,8%
beurskoers
De voorbije twaalf maanden zakte Bang & Olufsen met 63,8 procent op de beurs.

Een derde raakpunt tussen Cupertino (Apple) en Struer (B&E) is dat er vaak een stevig prijskaartje hangt aan de elektronica van Apple en Bang & Olufsen. Het duurste product in het Bang & Olufsen-gamma? De Beolab90-luidspreker: 34.990 euro.

Maar het imago van degelijk en duur begint Bang & Olufsen parten te spelen. Dat bleek gisteren nog eens toen de Deense groep haar derde opeenvolgende kwartaalverlies bekendmaakte.

Tussen begin september en eind november dook B&O netto 60 miljoen Deense kronen (8 miljoen euro) in het rood. De omzet kelderde met 31 procent. Bar slechte cijfers, maar geen complete verrassing. Eind 2019 had topman Kristian Tear zijn prognoses al voor de vierde keer dat jaar verlaagd.

Bang & Olufsen moet op meerdere fronten strijd leveren. Bekende producenten als LG of Samsung zetten meer en meer in op mooi vormgegeven toestellen en worden een goedkoper alternatief voor de Denen. Nieuwe productlanceringen hebben het tij niet doen keren. Klanten staan niet te springen voor de draadloze Beoplay-hoofdtelefoons van minimaal 350 euro.

De aanhoudende malaise vertaalt zich ook in een slinkende beurskoers. Op de beurs van Kopenhagen is de audiopionier de voorbije twaalf maanden met bijna 64 procent in waarde gedaald. Gisteren won het aandeel vreemd genoeg terrein. Dat komt vooral omdat de zwakke cijfers volgens steeds meer beleggers bewijzen dat er voor B&O niet veel anders meer opzit dan zich in de etalage te plaatsen. Of dat tegen een even luxueuze prijs zal gebeuren als het prijskaartje van de hifitoestellen valt te betwijfelen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie