Big fat wedding

United Technologies is een reus in vliegtuigonderdelen, gaande van communicatiesystemen en cockpitelektronica tot landingsgestellen en motoren voor militaire en burgervliegtuigen. ©REUTERS

Verrassing alom in de wereld van de luchtvaart en defensie. United Technologies en Raytheon bundelen hun krachten tot een monstergroep van ruim 100 miljard dollar beurswaarde, 180.000 werknemers en een omzet van 75 miljard dollar. Goed voor de tweede stek na gigant Boeing, met een jaaromzet van 101 miljard dollar.

‘One big fat beautiful company’, reageerde de Amerikaanse president Donald Trump, die zich meteen ook afvroeg of de fusie de concurrentie niet verstoort. Een vraag die de Amerikaanse overheid rechtstreeks aanbelangt. Raytheon is een van de vijf belangrijkste leveranciers van het Pentagon. Het levert uitrusting voor militaire vliegtuigen en raketten. Het maakt de Tomahawk-kruisraket en de Patriot-luchtafweerraket.

United Technologies is een reus in vliegtuigonderdelen, gaande van communicatiesystemen en cockpitelektronica tot landingsgestellen en motoren voor militaire en burgervliegtuigen. Het ontwikkelt de motor van het Amerikaanse F-35-gevechtsvliegtuig, dat ons land koos als opvolger voor de F-16. Raytheon Technologies, zoals de fusiegroep zal heten, haalt een derde van zijn omzet bij het Amerikaanse leger.

Het is een verrassende deal omdat het multi-industriële model al een tijdje heeft afgedaan. Mastodonten als General Electric hebben de voorbije jaren en masse niet-kernactiviteiten afgestoten, vaak onder druk van activistische aandeelhouders. United Technologies kondigde vorig jaar de verkoop van zijn Otis-liften en -airconditioners aan toen het 30 miljard dollar neertelde voor Rockwell Collings, een producent van vliegtuigonderdelen. Luchtvaart wordt de enige focus, luidde het eind vorig jaar.

75 miljard
De fusiegroep Raytheon Technologies wordt met een omzet van 75 miljard dollar de tweede grootste speler in de luchtvaartsector, na marktleider Boeing.

De drijfveer van de samensmelting, die volledig in aandelen wordt betaald, zijn kostenbesparingen. United Technologies en Raytheon voorspellen dat ze jaarlijks meer dan 1 miljard dollar besparen. Op die manier kan de combinatie beter de cycli in de luchtvaart en defensie uitzweten. Met een groter gewicht komt United Technologies sterker voor de dag in onderhandelingen met klanten als Boeing en Airbus. Hetzelfde geldt voor Raytheon bij de aanbestedingen van het Pentagon, dat in zijn budget van 750 miljard dollar meer gewicht gaf aan cyberspace en de ruimte - ‘oorlog wordt niet meer alleen te land, ter zee en in de lucht gevoerd’.

Terwijl de klanten een betere prijs krijgen, mogen de aandeelhouders de eerste drie jaar na de fusie op 18 à 20 miljard dollar aan uitkeringen rekenen. Verdient Raytheon Technologies daarvoor een hogere waarderingscoëficiënt? United Technologies en Raytheon noteren op de beurs van New York beide tegen 16 à 17 keer de winst. De voorbije vijf jaar verdubbelde de koers van Raytheon bijna, fors beter dan de rest van de sector. Maar de afgelopen twaalf maanden zakte het aandeel 13 procent. Het vooruitzicht van slabakkende militaire uitgaven weegt op het sentiment. United Technologies ging in dezelfde periode licht hoger (+2%).

Het doel van de fusie is duidelijk, gestaag groeiende cashflows. Als de groep daar niet in slaagt, zullen investeerders eisen dat de reus zich stroomlijnt - naar het voorbeeld van zijn raketten en motoren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie