De rekenmeester

BMW kampt met giftige cocktail van problemen

Het echte verhaal achter de cijfers

Morgen begint in München het Oktoberfest. Maar het personeel van het grootste bedrijf van de stad heeft weinig reden om zich lam te zuipen op de beroemde ‘Wies’n’. Volgens het Duitse zakenblad Manager Magazin is de autobouwer BMW van plan om tot 2022 5.000 à 6.000 banen te schrappen. De meeste arbeidsplaatsen zouden verdwijnen op de hoofdzetel in München.

 

De Beierse autobouwer, die niet wilde reageren, had eerder gezegd het aantal personeelsleden dit jaar wereldwijd stabiel te willen houden op 135.000. Terwijl vrijkomende banen in de ondersteunende diensten niet worden opgevuld, is extra volk nodig in de afdelingen IT, elektrische mobiliteit en zelfrijdende technologie. Naakte ontslagrondes zijn volgens een akkoord met de vakbonden uitgesloten zolang het bedrijf winst maakt.

 

 

 

 

Dat laatste lukt almaar minder vlot. BMW schreef in het eerste kwartaal voor het eerst in tien jaar rode cijfers. Dat was weliswaar een eenmalige opdoffer, te wijten aan de voorziening van 1,4 miljard euro die het bedrijf aanlegde voor een verwachte Europese kartelboete. In het tweede kwartaal boekte BMW alweer een winst voor belastingen van 2 miljard euro. Maar de EBIT-winstmarge zakte fors tot 6,5 procent, tegenover 8,6 procent in het tweede kwartaal van 2018.

 

 

BMW kampt met een giftige cocktail van problemen. De multinational lijdt onder de internationale handelsspanningen. Het dochtermerk Mini houdt zijn hart vast voor de aanstormende brexit. De diesel heeft het verkorven in de publieke opinie. Ook op de lompe SUV, die in België goed is voor de helft van de BMW-verkoop, komt almaar meer kritiek in de steden. En tot overmaat van ramp heeft eeuwige concurrent Mercedes-Benz BMW in 2016 al voorbijgestoken als grootste luxewagenbouwer van Duitsland.

 

 

6.000
BMW wil volgens Duitse media tot 6.000 banen schrappen.

 

 

Om de situatie te keren lanceerde BMW onlangs een besparingsprogramma van 12 miljard euro tegen eind 2022. Dat moet de enorme uitgaven voor de ontwikkeling van elektrische auto’s opvangen. BMW was in 2013 een pionier met de lancering van de elektrische i3. Maar het Beierse bedrijf heeft die voorsprong volledig kwijtgespeeld aan Tesla en co.

 

 

Deze zomer trok BMW-CEO Harald Krüger zijn conclusies. Onder grote druk van boze aandeelhouders maakte hij bekend niet te kandideren voor een tweede mandaat. Productiebaas Oliver Zipse volgde de brave Krüger in augustus op.

 

 

Sindsdien is de BMW-top uitgegroeid tot een ware duiventil. Volgens Duitse media verlaat Klaus Fröhlich, eindverantwoordelijke voor onderzoek en ontwikkeling, volgende zomer het bedrijf. Fröhlich, die ook aasde op de post van CEO, zou niet willen werken onder zijn vroegere collega Zipse. Eerder deze week raakte bekend dat hr-chef Milagros Caina-Andree, de enige vrouw in de BMW-directie, opstapt.

 

 

De vroegere aankoopdirecteur Markus Duesmann zou volgens Duitse mediaberichten dan weer de nieuwe CEO van Audi worden. Vorig jaar raakte bekend dat Volkswagen de man had weggekaapt bij BMW. Maar de Beierse firma blokkeerde de transfer wegens een niet-concurrentiebeding. In de lente van 2020 zou Duesmann nu de Nederlander Bram Schot aflossen als CEO bij de kwakkelende VW-dochter Audi. In de VW-groep vindt Duesmann een oude bekende terug: ook concernchef Herbert Diess werkte tot 2014 in München.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie