De rekenmeester

Boeing wil lei schoonvegen met flinke scheut slecht nieuws

Het echte verhaal achter de cijfers

Hij had zich zijn entree wellicht anders voorgesteld, de nieuwe CEO van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing. David Calhoun, nog maar twee weken op post, zag zich woensdag echter genoodzaakt een waslijst aan slecht nieuws de wereld in te sturen bij de bekendmaking van de vierdekwartaal- en dus gelijk de jaarresultaten van het concern.

Volgt u even mee: het eerste verlies op jaarbasis sinds 1997 en nog maar het vierde in de bijna 104 jaar oude geschiedenis van het eens zo trotse bedrijf, het terugschroeven van de productie van de 787 Dreamliner en extra kosten voor het ruimtevaartprogramma en het militair tanktoestel van Boeing.

©Mediafin

Toegegeven, Calhoun startte onder een slecht gesternte. Hij volgde Dennis Muilenburg op, die eind vorig jaar naar de nooduitgang werd geduwd door het debacle met de 737 MAX. Dat sterproduct van Boeing werd vorig jaar een regelrechte nachtmerrie toen twee toestellen crashten, waarschijnlijk door softwareproblemen als gevolg van een slordig ontwerp. Het kostte 346 mensen het leven.

De ruim 380 al geleverde 737 MAX’s liggen sindsdien aan de ketting en meer dan 400 nagelnieuwe toestellen konden niet worden geleverd. Dat leidde tot nu al bijna historische beelden van overvolle vliegtuigparkings. De neergang is ook zichtbaar in de evolutie van de waarde van de ‘voorraadkamer’ van Boeing (zie grafiek).

-24%
De omzet van Boeing zakte vorig jaar een kwart naar 76,6 miljard dollar.

Het huizenhoge probleem ligt aan de basis van het feit dat Boeing vorig jaar de nettowinst van 10,5 miljard dollar van het jaar ervoor zag omslaan in een verlies van 636 miljoen dollar. Bovendien nam de omzet een duik van een kwart, om te stranden op 76,6 miljard dollar. Weg is de in 2018 gesloopte symbolische grens van meer dan 100 miljard.

Calhoun heeft mogelijk bewust gekozen voor een flinke scheut slecht nieuws, in de hoop met een propere lei te kunnen starten. In elk geval slikt Boeing in één keer nog eens een verlies van 9,2 miljard dollar voor de 737 MAX door. De factuur loopt al op tot 19 miljard dollar.

Compensaties

Het is zeer de vraag of het daarmee ophoudt. Boeing kijkt mogelijk tegen nieuwe zware kosten aan als het een compensatie moet betalen aan de nabestaanden van de slachtoffers. Bovendien kan de Amerikaanse overheid nog forse boetes opleggen als het onderzoek naar de ongevallen en de scheefgelopen ontwikkeling van de toestellen afgerond is.

Omvallen zal Boeing niet meteen. Het had eind vorig jaar nog 10 miljard dollar in kas en is extra geld aan het ophalen, waardoor wel de schulden aanwassen. Het concern houdt ook de vinger op de knip door voorlopig af te zien van overnames en het inkopen van eigen aandelen.

Het nieuwe paradepaardje, de 787 Dreamliner, brengt tot nader order geen soelaas. Mede door de Amerikaans-Chinese handelsspanningen en het teruglopen van Chinese orders ziet Boeing zich genoodzaakt de productie opnieuw terug te schroeven. Nu worden nog 14 stuks per maand in elkaar gezet. Eind dit jaar zakt dat naar twaalf om begin volgend jaar uit te komen op slechts tien.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie