Redacteur Ondernemen

De Rekenmeester brengt dagelijks het echte verhaal achter de cijfers.

Decennialang gold het verhaal hoe Sam Walton zijn kruidenierswinkel in het Amerikaanse midwesten uitbouwde tot ’s werelds grootste retailer Wal-Mart als het schoolvoorbeeld van the American dream. Vandaag is Wal-Mart van een case in de managementlectuur verworden tot een voorbeeld van hoe het niet moet.

Wal-Mart stuurde eergisteren een knoert van een winstalarm uit. De retailreus waarschuwde dat de winst niet alleen dit, maar ook volgend jaar zwaar zal tegenvallen. En geen beetje. Voor volgend jaar verwacht Wal-Mart een winstdaling van ongeveer 12 procent. De melding deed het aandeel kelderen en joeg ook elders schokgolven door de markt. Zo zette de kruideniersketen Albertsons tot nader order zijn beursgang in de koelkast.

1,1 miljard
Wal-Mart spendeert 1,1 miljard dollar aan investeringen in e-commerce en 20 miljard dollar aan het inkopen van eigen aandelen.

Joe Sixpack houdt de vinger op de knip en dat resulteert in bikkelharde prijsconcurrentie. Maar bovenal wijt Wal-Mart de lagere winst aan de beslissing in april om het minimumloon op te trekken van 9 naar 10 dollar per uur. De retailer schat dat de loonsverhoging, die het eerder knarsentand toestond, volgend jaar een hap van 1,5 miljard uit de winst neemt.

Maar er is meer aan de hand. Ondanks een stijgend omzetcijfer, gedragen door het economisch reveil, is de brutowinstmarge bij Wal-Mart al sinds 2010 in dalende lijn, lang voor het besliste om zijn werknemers meer dan borrelnootjes te betalen. Wal-Mart wordt midscheeps getroffen door e-commercereuzen als Amazon, waar de consument met één muisklik zijn boodschappenmand kan vullen en aan zijn deur laten bezorgen.

Concurrenten als Kroger hebben begrepen dat shoppers vandaag vooral op zoek zijn naar convenience en zetten massaal in op buurtwinkels. Die beslissing bezorgde Kroger onlangs het 47 kwartaal omzetgroei op rij. Maar Wal-Mart lijkt zijn vinger aan de pols van de gemiddelde Amerikaan voorgoed kwijt.

©BLOOMBERG NEWS

Met zijn ‘supercenters’, grote vierkante dozen net buiten het stadscentrum, heeft het tot vandaag nog geen antwoord gevonden op de opmars van ‘clicks’ versus ‘bricks’. De opening van kleinere vestigingen komt maar traag op gang.

Eergisteren beloofde de grootste privéwerkgever in de VS om het over een andere boeg te gooien. Wal-Mart zegt volgend jaar 1,1 miljard dollar te investeren in e-commerce en het updaten van zijn winkels. Critici twijfelen of die beslissing veel effect zal sorteren.

Het bedrag lijkt peanuts in vergelijking met de 20 miljard dollar die Wal-Mart de komende twee jaar investeert in de inkoop van eigen aandelen. Een royaal cadeau aan de aandeelhouders maar het brengt weinig zoden aan de dijk als het gaat over het opnieuw aanzwengelen van de groei.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud