Eén troef heeft Bpost tegenover buitenlandse rivalen: een efficiënte e-government is in België nog veraf.

Vanavond belt de postbode aan met zijn resultaten over 2016. Vrees niet: we gaan u niet om de oren slaan met een lettersoep van IFRS’en, BGAAP’s en ebitda’s in alle maten en gewichten. Wat u in de gaten moet houden, is één cijfer: de jaar-op-jaarevolutie van het binnenlandse briefvolume.

Bij de update in november voorspelde Bpost-CEO Koen Van Gerven een daling van 5 procent voor heel 2016. Dat zijn aardig wat brieven, maar het is beheersbaar. Analisten rekenen gemiddeld op een terugval van 5,4 procent voor het vierde kwartaal en minus 4,7 procent over heel 2016.

-6%
Vanaf min 6 procent wordt daling van het briefverkeer voor Bpost problematisch.

Niet iedereen is even optimistisch. Het beurshuis JPMorgan vreest een afname van 6,4 procent het afgelopen kwartaal.

Waarom dat zorgwekkend is, legt JPMorgan-analist Christopher Combe uit: ‘Het management geeft aan dat winstgroei nog realistisch is bij een volumedaling tot maximaal 5 procent, bij een krimp van 5 à 6 procent is stabilisatie het best haalbare en bij dalingen van meer dan 6 procent zijn extra besparingen nodig.’

©Mediafin

De verklaring is eenvoudig: hoe zeer Belgen e-commerce omarmen, brievenpost blijft de hoofdmoot van de omzet. Over de eerste negen maanden van 2016 was het binnenlandse briefverkeer met 1,03 miljard goed voor 60 procent van de omzet. Dat briefverkeer is vier keer groter dan de pakjes. We moeten al veel Zalando’s bestellen om te compenseren dat we elkaar geen liefdesbrieven meer schrijven.

Van Gerven heeft wel een troef en dat is het feit dat we niet de meest efficiënte overheid van Europa hebben. Eentje die lippendienst bewijst aan e-government, maar in de praktijk burgers met brieven blijft bestoken.

Van Morgan Stanley belandde ons vorige week een grafiek in onze (elektronische) brievenbus waar we paf van stonden: sinds de Deense overheid in 2008 helemaal voor e-government gekozen heeft, is het jaarlijkse briefverkeer in het land met twee derde in elkaar gestort: van 1,1 miljard tot minder dan 400 miljoen stuks.

Posten Danmark krijgt binnenkort een nieuw bedrijfsmodel waarbij een belangrijk deel van het personeel en de klassieke infrastructuur op de schop gaat, leert het jaarrapport van moederbedrijf PostNord.

 

De Wetstraat is gewaarschuwd: als het haar menens is met e-government rekent ze best niet meer lang op royale dividenden vanuit Bpost om het variabele gat in de begroting dicht te rijden.

Lees verder