Advertentie

BPOST | Stampij

©BELGA

Bpost wil de prijs voor een postzegel 3 procent optrekken. Regulator BIPT vindt dat het bedrijf zichzelf daarmee trakteert op een te ruime winstmarge.

 

De prijs van een postzegel voor een binnenlandse zending blijft dit jaar vastgelijmd op 0,79 euro. Bpost mag van postregulator BIPT de prijs niet verhogen.

 

 

Bijna elk jaar prijkt de postzegelprijs in het lijstje ‘wat verandert op 1 januari?’. Vorig jaar werd de gewone postzegel 2 cent duurder tot 0,79 euro. Bpost noemde de stijging nodig ‘vanwege investeringen voor verdere modernisering en kwaliteitsverhoging’.

 

 

 

 

Net zoals de voorbije tien jaar wou het postbedrijf zijn binnen- en buitenlandse diensten voor particulieren en kleine professionelen 3 procent duurder maken. Het gaat om brievenpost, pakjes, aangetekende zendingen en zendingen met aangegeven waarde waarbij de verzender vergoed wordt bij verlies, diefstal of schade. Dat zogenaamde kleingebruikerspakket genereert 600 miljoen van de totale omzet van 2,4 miljard euro.

 

 

De postwaakhond laat de extra 2 cent echter niet passeren. Het BIPT toetst de voorgestelde tarieven elk jaar aan de bij wet vastgelegde principes voor universele postdiensten: transparantie, betaalbaarheid, uniformiteit en non-discriminatie. Tot daar geen vuiltje aan de lucht voor Bpost. Maar nu de regulator voor het eerst ook de ‘kostenoriëntatie’ tegen het licht houdt, is het no pasarán. De voorgestelde tarieven leiden tot een winstmarge die ‘ruimschoots’ 15 procent overschrijdt, luidt het. Opmerkelijk: de wet legt daar geen limiet op, die 15 procent heeft het BIPT - na analyse van de toestand in andere landen - bepaald.

 

 

20 miljoen
Bpost loopt 20 à 25 miljoen euro omzet mis omdat het zijn postzegels niet duurder mag maken.

 

 

De regulator had vorig jaar gewaarschuwd dat het (vanaf) dit jaar een model voor de kostenoriëntatie zou vastleggen. Bij dat criterium tekende het BIPT sinds 2013 telkens voorbehoud aan bij gebrek aan een model, zegt de woordvoerder. Hoe de winstmarge sindsdien evolueerde, wil Bpost niet kwijt. Het postbedrijf pikt het niet dat aan de beslissing van het BIPT geen grondig overleg voorafging. Het bepaalt binnenkort of het de beslissing voor het Brusselse hof van beroep zal aanvechten - een procedure die twee à drie jaar kan aanslepen.

 

 

Dat is een lange weg gezien de beperkte impact van het uitblijven van de prijsverhoging. De analisten gaan uit van 20 à 25 miljoen euro omzet en 8 à 9 miljoen euro winst (ebitda). Peanuts op een omzet van 2,4 miljard euro en een ebitda van 587 miljoen euro (2016). En omdat Bpost al rekening hield met een blokkering werd de prijsverhoging uit de prognoses voor dit jaar gehouden.

 

 

Toch zag het bedrijf gisteren ruim 200 miljoen euro beurswaarde in rook opgaan - bij de opening van de Brusselse beurs zelfs 270 miljoen euro. En verlaagde het beurshuis KBC Securities zijn advies tot ‘houden’. De vrees is dat de blokkering vaste prik wordt en de systematische prijsverhogingen tot het verleden behoren.

 

 

Toch is er een lichtpuntje: als de postzegel niet duurder wordt, kan het postvolume minder snel afnemen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud