Advertentie

Braziliaanse blues

©Mediafin

Er moet al veel gebeuren voor een analist publiekelijk mea culpa slaat. Maar na de kwartaalresultaten die de Oost-Vlaamse luierfabrikant Ontex woensdag publiceerde, zag Reginald Watson van ING blijkbaar geen andere optie dan toegeven dat hij fout zat. ‘We zijn duidelijk naïef geweest over de ernst van de problemen waarmee Ontex kampt in Brazilië,’ schreef Watson in een nota.

De frustratie is begrijpelijk, want Ontex’ kwartaalcijfers zetten in de verf dat de overname van het Braziliaanse Hypermarcas eind 2016 allesbehalve een succes is gebleken. Dat Brazilië een beloftevolle groeimarkt is die Ontex extra omzet kan opleveren, daar is zowat iedereen van overtuigd, maar Hypermarcas is niet erg winstgevend. Ontex moet niet alleen flink investeren in de modernisering van het bedrijf, intussen omgedoopt tot Ontex Brazil. De groep vecht in het Zuid-Amerikaanse land ook een prijzenoorlog uit met concurrenten als Procter & Gamble (Pampers) en Kimberly Clark (Huggies).

De situatie in Brazilië rechttrekken wordt niet evident. De top van Ontex waarschuwde eerder al dat 2018 uitdagend zal worden. Wat meteen verklaart waarom het aandeel sinds Nieuwjaar met bijna 27 procent in waarde daalde.

Ontex’ eerstekwartaalcijfers leren dat de Oost-Vlamingen nog altijd niet verlost zijn van hun Braziliaanse besognes. Maar dat de omzet met een lager dan verwachte 1,1 procent groeide tot 558,1 miljoen euro is uiteraard niet alleen aan Brazilië te wijten. De groep kampt ook met een opmerkelijke terugval van de luierverkoop in Turkije. De tak Midden-Oosten en Noord-Afrika, waarin de cijfers van Turkije zijn verwerkt, vertegenwoordigt wel maar 7 procent van de groepsomzet.

1,1%
De 1,1 procent hogere omzet van 558,1 miljoen euro was lager dan verwacht.

De divisie Americas Retail , waarin ook de Mexicaanse dochter Mabe is ondergebracht, is goed voor 24 procent van Ontex’ omzet. En daar blijkt Brazilië opnieuw een blok aan het been. In de eerste drie maanden ging de omzet van Americas Retail met 4 procent omhoog naar 135,7 miljoen euro. Zonder Brazilië zou die omzetgroei bijna dubbel zo hoog liggen met 7,4 procent.

De extra investeringen wegen ook op de marges. Zonder Brazilië zou Ontex een winstmarge van 11,5 procent hebben gehaald. Nu is dat 10,3 procent. Dat dat percentage een flink stuk lager ligt dan de 12,7 procent die vorig jaar werd opgetekend, heeft niet alleen met Brazilië te maken. Ook de stijgende grondstoffenprijzen - plastic en fluff, de absorberende kern van luiers - en forse wisselkoersschommelingen knagen aan de winst. Daardoor zal de winstmarge over de eerste jaarhelft lager uitvallen dan in het jaar ervoor, voorspelt Ontex. Maar de groep verwacht vanaf de zomer wel weer beterschap.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud