Brief aan Porter

Telenet-CEO John Porter. ©Tim Dirven

Dag meneer Porter. Vandaag schrijft de Rekenmeester een brief. Aan u, CEO van Telenet. We weten dat u niet zult terugschrijven. Vanaf 10 juli mag u niet meer communiceren, in aanloop naar de resultaten op 1 augustus.

Waarom we u schrijven? Het gaat over dat onderzoek van de Amerikaanse investeringsbank Cowen & Company naar het kijkgedrag van de Amerikanen. Misschien stuurden uw bazen van Liberty Global het al door.

Indien niet, dan geven we u graag een korte samenvatting. De Amerikaan verkiest Netflix als populairste kijkplatform. 27 procent van de respondenten kijkt het meest naar video via Netflix. De traditionele kabel (20%) en digitale betaalpakketten (18%) bijten in het stof.

Andere deelresultaten zijn zo mogelijk nog alarmerender. Bij - buzzwoordalarm - millennials is de suprematie van Netflix nog meer uitgesproken. Daar verkiest 40 procent van de respondenten Netflix. Zelfs als het onderzoek cordcutters - mensen zonder kabel - niet meetelt, blijft Netflix populair: 24 procent, licht minder dan de kabel (26%).

27%
27 procent van de Amerikanen verkiest Netflix tot populairste kijkplatform.

We horen u al denken: peilingen! Wat zijn peilingen in de VS waard voor Telenet? In Vlaanderen is de trend inderdaad minder expliciet. Uit de jongste Digimeter blijkt dat 21 procent van de Vlamingen toegang heeft tot Netflix. Bij tieners loopt het effectieve gebruik op tot 46 procent.

Maar dat weegt niet op de populariteit van de digitale tv. 83 procent van de Vlamingen blijft trouw aan zijn abonnement. Dat hoeft niet te verbazen. Ook Telenet doet er alles aan om voldoende kijkvoer te bieden.

We weten nog, meneer Porter, hoe u de voorstelling van de jaarresultaten liet voorafgaan door een trailer van ‘De dag’, de bejubelde fictiereeks van Jonas Geirnaert en Julie Mahieu. Die serie is eerst gesleten aan betalende gebruikers via Play More en komt later dit jaar nog op VIER, de zender die u inlijfde. Daarbovenop komen de beelden van de Jupiler Pro League en de overeenkomst met Netflix-rivaal HBO. ‘We are the home of HBO’, herhaalt u vaak, nietwaar meneer Porter? Het lijkt een niet te versmaden aanbod.

Maar dat aanbod komt met een prijskaartje. Een steeds hoger prijskaartje. Op 23 juli verhoogt Telenet zijn prijzen. Voor Whop, de meest bescheiden combinatie van breedbandinternet, digitale tv en vaste telefonie, betaalt een gebruiker dan 70,52 euro per maand.

Whop zuiver vergelijken met Netflix is niet fair. Netflix biedt geen internet of vaste telefonie. Maar als Netflix echt het populairste kijkplatform is, zullen velen zich laten verleiden tot een korte rekensom. Voor alleen internet betaal je bij Telenet 27,50 euro. Tel daar het Netflix-abonnement (10,99 euro) bij en je komt op een verleidelijke 38,49 euro.

Maar u vat het sexappeal van Netflix ook wel, meneer Porter. Dit najaar komt, twee jaar na de aankondiging, Netflix op de digicorder. Dat lijkt een veilige keuze. De streamingdienst is de chouchou van de beleggers, geeft gemakkelijk schuldpapier uit en besteedt dit jaar 12 miljard dollar aan content. Daarmee wedijveren lijkt stupide. If you can’t beat them, join them.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content