Buiten categorie

De iPhone X. ©REUTERS

Disclaimer: de Rekenmeester zit in de zak van Apple. Hij loopt rond met een iPhone 8, tokkelt op zijn MacBook Air en heeft nog een iPad liggen. Tegelijk staat de Rekenmeester symbool voor Apples uitdaging. Die iPhone 8 moet nog twee jaar mee, de MacBook langer. En de Rekenmeester heeft soms wel een gat in zijn hand, maar een smartphone van meer dan 1.000 euro hoeft niet.

Hardware is een divisie van Apple waar de grote groei achter de rug is. Van de iPhone verkocht het meer dan een miljard exemplaren. Het is het uniekste consumentenproduct van het afgelopen decennium en nog altijd Apples voornaamste motor. Het voorbije kwartaal verkocht het bedrijf 52,2 miljoen iPhones tegen een gemiddelde verkoopprijs van 728 dollar.

Maar de gemiddelde verkoopprijs van de iPhone lag al lager dan vorig kwartaal, wat aantoont dat het effect van de dure iPhone X al weggeëbd is. De iPhone kan nog wel even mee als motor, maar dat geldt niet voor de iPad en Mac. Die leveren met respectievelijk 6,7 en 9,5 procent van de groepsomzet een mineure bijdrage.

Het aflopen van het ‘iPhone-tijdperk’ roept vaak doemscenario’s op. Maar eigenlijk is dat nergens voor nodig. In de Californische coulissen loopt zich een nieuwe sterspeler klaar: Services. Die dienstentak is momenteel de boeiendste van de hele Apple-boom. Hij rijfde in het voorbije kwartaal 9,2 miljard dollar aan omzet binnen.

1,3 miljard
Wereldwijd zijn 1,3 miljard Apple-toestellen actief die draaien op het besturingssysteem iOS.

Dat is het dubbele (+100,9%) van wat die divisie vier jaar geleden, in het tweede kwartaal van 2014, opleverde. Qua omzet is Apple Services zo bijna even groot als wat Apple verdient aan iPads en Macs samen (9,9 miljard dollar).

Apple bouwt met Services voort op het uitgespeelde hardwarespelletje. Volgens de jongste cijfers zijn er wereldwijd 1,3 miljard Apple-toestellen, voorzien van het besturingssysteem iOS, actief. Topman Tim Cook begreep als geen ander dat het een gedroomd lanceerplatform is voor allerlei diensten.

Betalen, muziek streamen, bestanden en foto’s opslaan... Het zijn maar enkele van de ettelijke dagelijkse klusjes die Apple langs zijn kanalen wil laten verlopen, idealiter perfect geïntegreerd met de Apple-hardware. Op elke iPhone staat standaard Apple Music geïnstalleerd en als u een fotootje bewerkt op uw iPhone ziet u dat ’s avonds ook op uw MacBook.

Het is de klassieke ‘ecosysteem’-benadering die bedrijfsmatig haar voordelen heeft. De 40 miljoen Apple Music-klanten betalen maandelijks hun sommetje van 9,99 euro, de iCloud-klanten 0,99 euro. Betalen doe je dagelijks, dus de commissies op Apple Pay-transacties lopen elke dag binnen. Het is voor Apple interessanter om het hele jaar door geld te vangen dan afhankelijk te zijn van de eindejaarspiek.

Het enige probleem? Muziek streamen doet u misschien al met Spotify, bestanden opslaan met Google Drive en betalen met Payconiq. Was Apple nog buiten categorie met de iPhone, dan is dat met de diensten niet het geval. Tim Cook geeft Services tot 2020. Tegen dan moeten ze wel ‘buiten categorie’ zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud