Chinese spelletjes

WeChat van Tencent. ©BELGA

‘Die Chinezen huren zelfs hun fiets met een smartphone!’, hoorde de Rekenmeester onlangs een vriend vertellen die naar het hemelse rijk was geweest. Vliegtuigen vol Voka-bestuursleden en futurologen trokken al naar China om te bestuderen hoe het leven van de Chinezen rond één applicatie draait: WeChat. Volgens de recentste cijfers spendeert de helft van de gebruikers dagelijks minstens anderhalf uur op het platform, waarop men kan chatten, betalen en dus ook fietsen huren.

Wereldwijd zitten nu 1 miljard mensen op het platform. Aangezien WeChat grotendeels in het Chinees communiceert, bevinden die gebruikers zich vooral in Azië. Daar is WeChat zowat de alleenheerser, aangezien Facebook nooit van de grond kwam in China.

Het Chinese techconglomeraat Tencent, het moederbedrijf boven WeChat, zit dus op een potentiële goudmijn. Al waren de verwachtingen voor de kwartaalcijfers van Tencent wat getemperd na de vorige resultaten. Analisten hadden daaruit afgeleid dat de kosten hoger konden uitvallen dan verwacht.

Toch gaf Tencent gisteren iedereen het nakijken met een nettowinst van 3,7 miljard dollar op een omzet van 11,7 miljard dollar. Analisten hadden 11,1 miljard dollar verwacht. De winst ging 61 procent hoger dan vorig jaar, de omzet steeg 48 procent.

3,4 miljard
Afgelopen kwartaal verdiende Tencent 3,4 miljard dollar met smartphonespelletjes.

Daar zit WeChat uiteraard voor veel tussen, maar vooral een andere tak van Tencents imperium stal de show: de games. Tencent is mede-eigenaar van enkele spelontwikkelaars, die met populaire games kunnen uitpakken. Fortnite bijvoorbeeld bracht in februari alleen al 126 miljoen dollar op. In dat spel worden honderd spelers op een eiland vol bouwmateriaal en wapens gedropt en wint wie het langst kan overleven.

De pc-spelletjes die Tencent uitbracht, leverden vorig kwartaal 2,2 miljard dollar op. Sinds vorig jaar zijn de ogen vooral gericht op de smartphonegames. Afgelopen kwartaal kwam de omzet in die categorie op 3,4 miljard dollar uit, 68 procent meer dan vorig jaar.

Volgens Tencent staan we nog maar aan het begin van een gamerevolutie. John Porter, de CEO van Telenet die afgelopen week trots verkondigde dat games de toekomst zijn, zal het graag horen.

Tencent zegt dat de Fortnitemachine nog een stuk harder kan en is van plan spellen die in China populair zijn naar het buitenland te exporteren. Daarnaast wil het meer geld halen uit advertenties op WeChat, door het aantal vertoonde spotjes in de tijdlijn van gebruikers op te schroeven. Het spel voor de Chinezen is nog lang niet uitgespeeld.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content