De rekenmeester

Cynisch addertje

Het echte verhaal achter de cijfers

Treurnis in Stockholm. Het Zweedse bedrijf Electrolux, dat behalve onder eigen naam ook onder de merken Zanker, Zanussi en AEG fornuizen, koelkasten en stofzuigers produceert, maakte gisteren bekend dat het 1.700 jobs schrapt. Dat is 3 procent van de 56.000 werknemers.

Treurnis in Stockholm. Het Zweedse bedrijf Electrolux, dat behalve onder eigen naam ook onder de merken Zanker, Zanussi en AEG fornuizen, koelkasten en stofzuigers produceert, maakte gisteren bekend dat het 1.700 jobs schrapt. Dat is 3 procent van de 56.000 werknemers.

Ongeveer de helft van de ontslagen treft bedienden. De andere helft valt in een Hongaarse fabriek, waar het werk wordt geautomatiseerd. Ook gaat het bedrijf de productie van stofzuigers uitbesteden.

De Zweedse trots kampt met hogere kosten voor staal en hogere invoertarieven door het handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China. Met zijn beslissing hoopt Electrolux 500 miljoen kroon, omgerekend 47 miljoen euro per jaar, te besparen vanaf 2022. Het is de recentste, maar allicht niet de laatste ingreep van het bedrijf, waar tot vorig jaar de Belg Ronnie Leten bestuursvoorzitter was. In totaal wil Electrolux 3,5 miljard kroon (326 miljoen euro) besparen.

Eerder was al aangekondigd dat het bedrijf een fabriek in de Amerikaanse staat Tennessee gaat sluiten. Hier zit het cynische addertje onder het gras: het Zweedse bedrijf zag zijn kosten in die Amerikaanse fabriek fors stijgen door de hoge importtarieven voor Chinese componenten. De sluiting van een Amerikaanse fabriek, dat was uiteraard niet wat president Donald Trump in gedachten had toen hij de importheffingen invoerde.

326 miljoen
Electrolux wil de komende jaren 326 miljoen euro besparen.

Nog cynischer: in 2014 greep Electrolux naast de witgoeddivisie die de industriereus General Electric in de etalage had gezet. De Amerikaanse mededingingsautoriteiten staken een stokje voor de deal van 3,3 miljard dollar ‘ter bescherming van de consument’. Maar in 2016 ging de divisie naar het Chinese Haier voor 5,4 miljard dollar.

Electrolux had die schaalvergroting goed kunnen gebruiken. De voorbije twee jaar bleef de omzet hangen rond 124 miljard kroon (11,5 miljard euro), en gaat de winstgevendheid achteruit. Terwijl de brutobedrijfswinstmarge in 2017 6,1 procent bedroeg, zakte die in het tweede kwartaal van dit jaar tot 5,1 procent.

En het stopt niet: voor het derde kwartaal gaf Electrolux al aan dat de winst nog verder aangetast wordt door eenmalige kosten. Bij die eenmalige kosten: een deel van de 1,6 miljard kroon (150 miljoen euro) om de herstructurering en de 1.700 ontslagen te bekostigen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie