Advertentie

Deadline 2024

©REUTERS

Zou u veel geloof hechten aan een bedrijf dat zijn enige merknaam tijdelijk leende bij andere? En dat maar tot 2024? Vermoedelijk niet. Maar alles verandert als het gaat om de merknaam Nokia, synoniem voor nostalgie. Die naam maakt de tijdelijke eigenaar, HMD Global, plots 1 miljard dollar waard.

Het verhaal van Nokia is bekend. De Finnen excelleerden vlak na de millenniumwissel als mobieltjesverkoper. Op 12 november 2007 prijkte de CEO van Nokia nog op de cover van het zakenblad Forbes met de titel: ‘Een miljard klanten - kan iemand de mobieltjeskoning vangen?’

Tien jaar later is het antwoord op die vraag binnen: Samsung, Apple, Huawei en nog een rist andere Chinese producenten. Nokia verkocht zijn mobieltjestak aan Microsoft en ging zich toeleggen op de productie van netwerkapparatuur. Maar ook bij Microsoft, met de Lumia-lijn, ging de Nokia-telefoon de dieperik in.

Tot 18 mei 2016. Een groepje Nokia-veteranen, onder wie oud-productbaas Jean-Francois Baril, vees Nokia toen weer ineen, onder de vlag van HMD Global. Merknaam, designrechten, productie- en verkoopsketen... alles kwam voor 350 miljoen dollar bij HMD Global en producent Foxconn.

70 miljoen
In het eerste jaar na zijn oprichting verkocht HMD Global 70 miljoen toestellen.

Het lijkt een knettergekke gok, zeker omdat HMD Global aanvankelijk op de proppen kwam met wat geavanceerdere versies van de golden oldies. Uw Rekenmeester herinnert zich nog levendig hoe HMD Global vorig jaar de show stal op het jaarlijkse Mobile World Congress (MWC), de smartphonehoogmis in Barcelona. Met een Nokia 3310, begot. Met een 3G-verbinding, een camera met 2 megapixel. Al voor 59,99 euro te bestellen op Coolblue.

Maar de wereld valt voor die niet al te slimme budgettelefoon en voor tal van andere modellen. In het eerste jaar na zijn oprichting verkocht HMD meer dan 70 miljoen toestelletjes. Dat verkoopsucces ziet het nu beloond met een kapitaalronde van 100 miljoen dollar. De hoofdinvesteerder is Ginko Ventures, opgericht door... Jean-Francois Baril.

De status van ‘unicorn’ - een bedrijf dat meer dan 1 miljard dollar waard is - geeft HMD Global ademruimte om zijn activiteiten verder op te schalen, met zowel goedkope als middenklassetoestellen. De pogingen blijven aandoenlijk, afgezet tegenover bijvoorbeeld Apple. De iPhoneproducent verkocht in het jongste kwartaal alleen al 52,2 miljoen toestellen en puurde daar 38 miljard dollar omzet uit.

Maar HMD Global heeft wel funderingen om op te bouwen. Het stipt aan dat twee derde van zijn klanten jonger is dan 35. Een niet al te dure en toch performante telefoon kan scholieren en studenten bekoren. Dat is een wissel op de toekomst.

De logistieke keten is volwassen, de cijfers kleuren niet al te rood: op een omzet van 1,8 miljard euro bleef het operationeel verlies beperkt tot 65 miljoen euro. Het venijnige detail is die merknaam. Wat als Microsoft beseft dat die ‘nostalgie’ wat waard is? Het wordt nog zweten tot 2024.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud