De rekenmeester

Dieperik

Het echte verhaal achter de cijfers

Redacteur Ondernemen

Het verhaal van Jet Airways is bijna afgelopen. De Indiase luchtvaartmaatschappij zette woensdag haar activiteiten stop. De neergang van Jet Airways is vooral voor Etihad een bittere pil. De nationale vliegmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten timmerde jaren aan een groot luchtvaartimperium, naar het voorbeeld van de Duitse reus Lufthansa. Jet Airways, de eerste private luchtvaartmaatschappij van India, was een cruciaal onderdeel van die wilde plannen.

In 2013 kochten de Arabieren 24 procent van de maatschappij uit Mumbai, die ook jarenlang op Brussels Airport vloog. Maar Jet Airways verloor de felle strijd tegen de lokale budgetspelers. De koers dook gisteren 31 procent lager.

Jet Airways was de laatste overblijvende grote investering van Etihad. Onder de heerschappij van de Australische CEO en voorzitter James Hogan stapte Etihad het voorbije decennium in acht luchtvaartmaatschappijen, vaak minderheidsparticipaties in slecht draaiende Europese spelers. Hogan wilde die kneusjes doen heropleven en zo extra volk via zijn draaischijf in Abu Dhabi de wereld rondbrengen.

Maar de strategie van Hogan mislukte compleet. De helft van de bedrijven die Etihad overnam, bestaat niet meer. In oktober 2017 ging Air Berlin failliet. Etihad verwierf in 2011 bijna een derde van de Duitse luchtvaartmaatschappij, maar kreeg ze niet op kruissnelheid doordat het gehate Lufthansa de beste brokken van Air Berlin had ingepikt.

4,75 miljard
Etihad boekte de voorbije drie jaar 4,75 miljard dollar (4,2 miljard euro) verlies.

Tegelijk ging de Oostenrijkse lagekostenspeler Niki, ooit opgericht door voormalige F1-coureur Niki Lauda, failliet. Etihad had eind 2016 nog 49,8 procent van Niki overgenomen van het noodlijdende moederbedrijf Air Berlin.

Een andere prooi, Alitalia, hangt wel nog in de lucht. Etihad kreeg vijf jaar geleden de helft van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij in handen. Maar in 2017, kort nadat Etihad zich na een mislukte herstructurering had teruggetrokken, ging Alitalia failliet. De Italiaanse overheid houdt Alitalia voorlopig met overbruggingskredieten in de lucht. Tegen eind april moet een oplossing op tafel liggen. Een belangrijke overnamekandidaat is opnieuw Lufthansa.

Ook de deal met de Zwitserse regionale luchtvaartmaatschappij Darwin Airline flopte. Etihad kocht in 2013 33 procent van Darwin en doopte het om tot Etihad Regional. De Arabieren verkochten hun belang in 2017 aan de Sloveense eigenaar Adria Airways. Enkele maanden later ging Darwin Airline failliet. Air Serbia is de enige Europese investering van Etihad die nog bestaat, maar stelt met een vloot van 20 vliegtuigen weinig voor.

De mislukte participaties sloegen grote gaten in de rekeningen van Etihad. De voorbije drie jaar boekte het liefst 4,75 miljard dollar (4,2 miljard euro) verlies. Geld om in Jet Airways te pompen, was er niet.

De nieuwe CEO Tony Douglas, die de uitgerangeerde James Hogan vorig jaar verving, probeert de meubelen te redden met een fors besparingsplan, onder meer door een reeks vliegtuigbestellingen te schrappen. Maar het aantal door Etihad vervoerde passagiers daalde vorig jaar naar 18 miljoen, amper het dubbele van Brussels Airlines.

De oplossing voor Etihad komt mogelijk uit de buurt. Al langer circuleren geruchten dat Emirates uit Dubai zijn rivaal Etihad wil overnemen. En in tegenstelling tot Etihad is Emirates er wel in geslaagd een geduchte concurrent van Lufthansa te worden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie