Advertentie

ELI LILLY | Vergane glorie

©Bloomberg News

Er waren nooit zoveel depressieve mensen in de wereld. Maar door toegenomen concurrentie kan farmareus Eli Lilly er niet van profiteren met de moeder aller antidepressiva: Prozac.

Liefst 322 miljoen mensen in de wereld zijn depressief. In tien jaar tijd is het aantal met 18,4 procent toegenomen, waardoor depressie nu de meest verspreide ziekte aller tijden is, zo meldt de Wereldgezondheidsorganisatie.

Het hoger aantal mensen met een depressie staat in schril contrast met de cijfers die de farma-industrie afficheert voor de verkoop van antidepressiva. Tegen de verwachtingen in is die verkoop gekelderd.

Prozac van het farmabedrijf (Eli) Lilly bijvoorbeeld, het bekendste medicijn tegen depressie, haalde in 1998 een piekverkoop van 3 miljard dollar. Naar schatting 54 miljoen mensen in 90 landen namen het middel destijds. Nu geeft Lilly de cijfers zelfs niet meer afzonderlijk in zijn jaarverslag. Prozac wordt niet meer vermeld sinds zo’n tien jaar geleden de verkoop onder het half miljard dollar strandde.

Die vergane glorie weerspiegelt zich in de aandelenkoers van Eli Lilly. In de jaren negentig kende het aandeel een klim, maar na 2000 begon het te slabakken.

15 miljard
In 2003 bereikte de verkoop van antidepressiva een historische piek van 15 miljard dollar.

Klopt het dan niet dat we steeds meer antidepressiva slikken? Thomson Reuters onderzocht het financiële plaatje van de antidepressiva en kwam tot de verrassende vaststelling dat de farmasector over zijn topjaren heen is. In 2003 kon de sector nog uitpakken met een recordbedrag van 15 miljard dollar aan inkomsten uit medicijnen tegen depressie. Dat bedrag neemt jaar na jaar af en zal in 2019 nog maar 7 miljard dollar zijn, de helft minder, zo voorspelt Thomson Reuters.

De voornaamste reden is dat de geneesmiddelen - er zijn ruim honderd verschillende antidepressiva op de markt - steeds goedkoper worden, omdat ze al jaren op de markt zijn. Hun marktaandeel wordt ingepalmd door generische middelen, waar producente veel minder munt uitslaan.

Bovendien heeft de farma-industrie antidepressiva de rug toegekeerd, waardoor nog amper nieuwe geneesmiddelen worden ontdekt. Xanax, jarenlang het nummer één tegen depressie, kwam in 1981 op de markt. Prozac in 1987. De bijna 2 miljoen mensen in ons land die aan depressie lijden, krijgen nog steeds in grote aantallen Prozac voorgeschreven, al gaat het wellicht om de generische/ goedkope versie.

De farmabedrijven investeren vandaag 70 procent minder in onderzoek naar psychologische problemen in vergelijking met tien jaar geleden. Beschouwen ze de wereld van psychologische aandoeningen en depressie als een obscuur en moeilijk terrein, waar een doorbraak niet meer evident is? En zoeken ze daarom de heilige graal, en zo ook de mooie inkomsten, liever in een ander medisch domein?

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud