Epic Games | Epic profit

©Bloomberg

De rekenmeester, het echte verhaal achter de cijfers.

We achten de kans klein dat u niet bekend bent met ‘Fortnite: Battle Royale’, de online game die dit jaar een eclatant succes werd. Wereldwijd spelen 125 miljoen gebruikers het spel, waarin je de laatste overlevende van een groep van honderd mensen moet proberen te zijn. Het concept en de stickyness zijn al uitgebreid bejubeld.

Bij het afsluiten van het jaar blijkt het populaire spel, dat gratis is, bovendien ook een winstmachine van jewelste te zijn. Spelontwikkelaar Epic Games besloot van Fortnite een freemiumspel te maken. Wie het wil spelen, hoeft daar niets voor te betalen. Maar het spel wordt pas echt interessant door de ‘toetjes’, waar je wel voor moet betalen. Zo kan je online nieuwe outfits kopen voor je avatar.

De gamende jeugd, waar we zelf niet meer bijhoren, valt daar als een blok voor. Volgens Leo Polovets, durfkapitalist bij Susa Ventures, ligt de gemiddelde opbrengst per gebruiker bij Fortnite op 96 dollar. Voor wie wil vergelijken: de sociaalnetwerksite Facebook verdiende in het derde kwartaal 6,10 dollar aan een gemiddelde gebruiker.

De Amerikaanse technologiesite TechCrunch kon achterhalen dat Epic Games, dat naast Fortnite het gameontwikkelaarsplatform Unreal Engine uitbaat, dit jaar 3 miljard dollar winst boekte. Epic Games is een privaat bedrijf, wat het onmogelijk maakt dat cijfer te controleren.

De rinkelende kassa bij Epic Games is een opsteker voor de Chinese gamereus Tencent, die in 2012 een belang van 40 procent in Epic Games nam. Hij telde daar toen 330 miljoen dollar voor neer. Het gaf Epic Games de ruimte om zijn freemiummodel rustig uit te rollen. Voor Tencent was het een goede investering: Epic Games is nu 15 miljard dollar waard.

Lees verder

Advertentie
Advertentie