Fitte business

©ANP

In de top 10 met nieuwjaarsvoornemens prijkt op de tweede plaats ‘meer sporten’, alleen voorafgegaan door ‘meer tijd doorbrengen met vrienden en familie’ en gevolgd door ‘diëten’ en ‘stoppen met roken’. Het voornemen blijft vaak beperkt tot een inschrijving in een fitnessclub en een kennismakingssessie. Om vervolgens hemel en aarde te moeten bewegen om weer van dat abonnement af te raken.

Het legt de fitnessclubs geen windeieren, bleek gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers van Basic Fit, de lowcostfitnessreus. Die is genoteerd op de Amsterdamse beurs en heeft België als grootste markt, maar groeide het voorbije jaar vooral in Frankrijk.

Het is opvallend hoe lineair de business van Basic Fit is, met een gelijke groei op alle niveaus van de resultatenrekening. Het aantal Basic Fitnessers steeg vorig jaar met 26 procent tot 1,52 miljoen - gemiddeld bijna 3.000 per vestiging - die elke maand 19,90 euro per maand neertellen. Beide cijfers gewoon vermenigvuldigen om tot de omzet te komen, kan niet: aan het begin van 2017 waren er nog maar 1,21 miljoen leden en het lidgeld van 19,99 euro omvat ook de btw. De omzet wordt dan weer opgekrikt door zogenaamde add-ons: vrije consumptie van dorstlessers aan 5 à 6 euro per maand, groepslessen en het gebruik van de smartphone-app. Zo verdient Basic Fit aan elk lid gemiddeld 19,41 euro per maand. Vermenigvuldigd met het gemiddelde van 1,37 miljoen leden over heel 2017 geeft dat een omzet van 319 miljoen euro. Daar komt nog een dikke 7 miljoen bij van dagpassen, verkoopautomaten, fysiotherapiesessies en personal trainers, een opbrengstenpost die sterker groeit dan de abonnementen. Samen geeft dat 326 miljoen euro over heel 2017, een stijging van… alweer 26 procent.

Die omzetgroei valt mooi samen met het aantal nieuwe leden. Die komen niet van méér fitnessers per club, maar van de opening van nieuwe clubs. Het bedrijf kreeg er vorig jaar 102 vestigingen bij, 24 procent meer dan eind 2016. Ook de operationele kosten stegen met 25 procent, net als de brutobedrijfswinst.

25%
De groei van het aantal clubs en leden, de omzet en de bruto bedrijfswinst van Basic Fit schommelen rond 25 procent.

Het toont aan dat de schaalbaarheid van het Basic Fit-model de perfectie benadert: perfect kopieerbaar, perfect voorspelbaar. Het lijkt alsof de mastodont niet meer hoeft te doen dan het succesrecept telkens weer naar een andere plek over te zetten: pand huren op een relatief goedkope locatie, met fikse inkoopkortingen fitnesstoestellen aankopen, marketing voeren en een minimum aan personeel inzetten (tenzij je ervoor bijbetaalt).

Dat blijkt ook uit de geografische groei. Van de 102 nieuwe vestigingen openden 89 hun deuren in Frankrijk, tegenover slechts 12 op de verzadigde markten van België en Nederland. Eind vorig jaar was Basic Fit bezig 31 clubs te bouwen en had het contracten voor nog eens 37. Daarnaast lopen gesprekken met eigenaars van panden voor nog eens 200 clubs. Niet al die nieuwe clubs openen dit jaar de deuren, maar toch is Basic Fit van plan in 2018 elke week twee nieuwe fitnesscentra te openen, de overgrote meerderheid in Frankrijk. Dit jaar komen er weer 100 clubs bij, bijna allemaal in Frankrijk. Waar de fitte fitnessketen daarna haar succesformule zal uitrollen, ligt ook al vast: vorig jaar opende ze twee centra in Spanje.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content