Advertentie

FORD | Transformator

Nieuwe Ford-CEO Jim Hackett. ©EPA

Na decennia in dienst van Ford Motor Company heeft Mark Fields gisteren de bons gekregen. De 56-jarige Amerikaan is niet langer CEO, kondigde de Amerikaanse autobouwer gisteren na een reeks perslekken aan.

 

De beslissing van de Amerikaanse autoconstructeur is geen verrassing. Fields stond al maanden onder druk door de zwakke beursprestaties van het bedrijf. Sinds zijn aantreden in de zomer van 2014, op het hoogtepunt van het herstel van de Amerikaanse auto-industrie, ging de koers van Ford met 37 procent achteruit.

 

 

 

 

Nochtans heeft het bedrijf uit Detroit een sterk jaar achter de rug. In 2016, een recordjaar voor de Amerikaanse autoverkoop, boekte Ford een winst voor belastingen van 10 miljard dollar, het tweede beste resultaat ooit.

 

 

Maar de jongste maanden blokkeerde de motor. Ford zag zijn verkoop in de VS, nog altijd veruit de belangrijkste markt, dalen. Het bedrijf verwacht dit jaar een lagere winst en hogere kosten door de grote investeringen in ‘opkomende opportuniteiten’.

 

 

37%
Sinds het aantreden van Mark Fields als CEO ging de koers van autobouwer Ford met 37 procent achteruit.

 

 

Onder Field greep Ford immers diep in de beurs voor allerlei nieuwe technologieën, zoals elektrische en zelfrijdende auto’s, maar ook deeldiensten voor auto’s, bussen en fietsen. In februari telde Ford nog 1 miljard dollar neer voor Argo, een specialist in artificiële intelligentie die zelfrijdende auto’s moet vooruithelpen. ‘Je hebt een voet in het nu nodig… maar ook een voet in de toekomst’, verantwoordde Fields zijn strategie onlangs nog. ‘Ik denk dat investeerders onze strategie begrijpen.’

 

 

Maar dat laatste was niet meer het geval. De plannen van Ford misten focus, en niemand weet of en wanneer elektrische of zelfrijdende auto’s iets gaan opbrengen. Het is een dilemma waar veel klassieke autobouwers mee kampen, met het gehijg van nieuwkomers als Tesla, Uber en Alphabet (Google) in hun nek.

 

 

Investeerders weten al wie de race zal winnen. Ze geloven niet dat traditionele autobouwers zich tijdig kunnen transformeren tot hoogtechnologische bedrijven. De marktkapitalisatie van Ford zegt genoeg: 44 miljard dollar, een stuk minder dan de 50 miljard die de elektrische autobouwer Tesla waard is. Terwijl Ford vorig jaar 6,6 miljoen wagens verkocht, en Tesla amper 80.000.

 

 

Jim Hackett, de nieuwe Ford-chef, moet tonen dat die transformatie wel mogelijk is. Hackett werkt pas sinds 2013 voor Ford. Voordien was hij 20 jaar CEO van de Amerikaans bureaumeubelreus Steelcase. Hij redde het bedrijf omdat hij de trend van de ‘open offices’ zag aankomen. Dat kunstje moet Hackett nu bij Ford herhalen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud