analyse

Fotoboekwaarde

©RV DOC

De Rekenmeester brengt dagelijks het echte verhaal achter de cijfers. Vandaag brengt hij het verhaal van Smartphoto, het fotobedrijf uit Wetteren dat nog steeds bezig is de bocht naar het digitale te maken.

De Rekenmeester is fan van Guy Sips, analist bij KBC Securities. Niet dat we al zijn koopadviezen blindelings opvolgen, maar de man slaat vaak de nagel op de kop bij de bedrijven die hij analyseert. Ook bij Smartphoto, het vroegere Spector.

‘Google eens ‘fotoboek maken’. Smartphoto verschijnt niet bovenaan in de zoekresultaten’, merkt hij op. Inderdaad, we worden eerst het hof gemaakt door Cewe, Albelli en Kruidvat voor Smartphoto in beeld komt. De simpele zoekopdracht toont aan in welke competitieve markt de fotogroep uit Wetteren speelt. Een klein fotoboekje van 24 pagina’s voor minder dan 7 euro. Heel veel winst valt daar niet uit te puren.

Dat Smartphoto bij Google pas op de vierde plaats komt, geeft aan dat Wetteren niet de marketingbudgetten heeft van bedrijven als Kruidvat, Aldi en Hema. Dat de marketingeuro’s beperkt zijn, is niet moeilijk te begrijpen. De voorbije tien jaar waren voor de fotospecialist een ware lijdensweg. De oorzaak: de digitale camera’s die analoge prints naar de geschiedenisboeken verwezen.

Om ‘het droomfabriekje’ - bij foto’s droomt u weg naar leuke momenten en mooie reizen - recht te houden moest CEO Stef De Corte het afgelopen decennium afscheid nemen van de groothandelspoot die producten leverde aan onafhankelijke fotografen én van de verlieslatende Photohall-elektrowinkels.

Sindsdien focust Smartphoto op fotogeschenken, -kaarten en -boeken, producten met hogere marges dan de digitale en analoge fotoprints. De afkalving van de prints wist het tegen te houden met vierkante retroafdrukken. Die slaan aan bij het Instagram-publiek.

Met het aangepaste bedrijfsmodel is Smartphoto er de voorbije jaren in geslaagd de opgestapelde schulden weg te werken.

Met dat aangepaste bedrijfsmodel is Smartphoto er de voorbije jaren in geslaagd de opgestapelde schulden weg te werken. Vorig boekjaar werd afgesloten met een nettowinst van 159.000 euro, het eerste winstje in tien jaar. Dit jaar komt normaal de bevestiging met volgens Sips een winst van 1 miljoen euro.

Turnaround of niet, het blijft verbazen dat Etienne Kaesteker zijn centen in het micro-aandeel blijft stoppen. Afgelopen week dreef de oprichter van de kledingketen E5 Mode zijn belang op naar 15,6 procent. De eerste aandelen verwierf hij al drie jaar geleden, toen Smartphoto nog volop worstelde met de digitalisering van de fotografie.

Kaesteker had ongetwijfeld in de gaten dat de fotogroep als een van de weinige Brusselse aandelen onder zijn boekwaarde noteerde: eind juni stond de aandelenkoers op 0,40 euro en bedroeg de boekwaarde 0,50 euro per aandeel. Ondertussen, doordat Kaesteker zijn engagement bekrachtigde, is de koers gestegen naar zowat 0,65 euro - het koersdoel van Sips.

Voor Smartphoto een aandeel verdient dat flink meer waard is dan de boekwaarde, moet het bedrijf bewijzen dat de winst dit jaar geen eendagsvlieg is. Maar zelfs dan genereert de fotospecialist amper cash. En die cash heeft het nodig in de strijd tegen de Hema’s en Aldi’s met diepe zakken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud