De rekenmeester

Geely | Automobile Link

Het echte verhaal achter de cijfers

Redacteur Ondernemen

Het Chinese autobedrijf Geely Automobile heeft een uitstekend 2018 achter de rug. Het moederbedrijf van Volvo zag zijn omzet stijgen tot 106,6 miljard yuan (14 miljard euro), tegenover 92,8 miljard yuan een jaar eerder. De nettowinst dikte met 18 procent aan tot 12,6 miljard yuan, of bijna 1,7 miljard euro.

Geely’s groei is opmerkelijk omdat de Chinese automarkt door barre tijden gaat. Vorig jaar ging de autoverkoop in het land voor het eerst sinds 1990 achteruit. De Chinezen kochten 23,7 miljoen auto’s, 4 procent minder dan in 2017. De grootste automarkt in de wereld kende zo haar eerste daling sinds 1990.

De slechte verkoop is deels te wijten aan de Chinees-Amerikaanse handelsoorlog. Nadat de VS in augustus een extra importheffing van 25 procent hadden doorgevoerd op tal van goederen, waaronder auto’s, voerde China als antwoord tijdelijk een gelijkaardige heffing in. En de Chinese regering liet de fiscale voordelen voor auto’s met een kleine motor uitdoven. Samen met de algemene groeivertraging leidde dat tot minder vraag bij Li met de pet.

Luxemerken doen het bij de kapitalistische Chinezen nog altijd goed. De Duitse premiumwagens Mercedes, BMW en Audi gingen vorig jaar fel vooruit, net als Geely’s Zweedse dochter Volvo. Maar goedkopere SUV’s en kleinere modellen kregen klappen. Ford en Peugeot zagen hun Chinese verkoop met de helft dalen. Ook bij verschillende Chinese merken haperde de verkoop.

Geely slaagde er wel in meer auto’s te verkopen, zowel in China als in het buitenland. Het bedrijf bracht vorig jaar 1,5 miljoen voertuigen van het merk Geely aan de man, 20 procent meer dan in 2017. Dat kwam doordat het veel nieuwe modellen had gelanceerd.

Voor 2019 toont eigenaar Li Shufu zich opvallend voorzichtig. Na de sterke opmars van de voorbije jaren verwacht Geely in 2019 geen groei meer door de afkoelende thuismarkt en de felle concurrentie. Het bedrijf mikt dit jaar op een verkoop van 1,5 miljoen wagens, evenveel als in 2018.

Geely wil nu meer investeren in dure modellen en elektrische auto’s. Het bedrijf rekent daarvoor in China op Lynk & Co, maar de toekomst van die piepjonge elektrische autobouwer is onduidelijk. Lynk & Co kondigde vorig jaar aan dat het vanaf eind 2019 ook een Europese variant zou bouwen in de Gentse fabriek van Volvo, die meteen aan het investeren sloeg. Enkele maanden later blies Alain Visser, de Belgische CEO van Lynk & Co, de plannen voorlopig af met een vage verwijzing naar de ‘toegenomen volatiliteit op de Chinese markt en stijgende macro-economische onzekerheid’.

Ook de resultaten van Volvo, die niet in de cijfers van Geely zitten, baren zorgen. De Zweden boekten vorig jaar een recordomzet en braken voor het eerst de grens van 600.000 verkochte wagens, maar de operationele winst bleef steken op hetzelfde niveau als in 2017.

Toch blijft Geely, ook de grootste aandeelhouder van Mercedes-moeder Daimler, optimistisch. ‘Onze thuismarkt heeft sommige onzekerheden, maar de internationale markt biedt veel kansen’, klonk het gisteren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie