De rekenmeester

Generisch geweld

Het echte verhaal achter de cijfers

Redactrice Ondernemen

Een geneesmiddel dat zijn octrooi verliest, is goed nieuws voor de patiënt die minder moet betalen, maar een drama voor de producent. Een woordje uitleg: een medicijn dat niet langer beschermd wordt door een octrooi verliest zijn exclusiviteit, waardoor andere producenten een goedkopere versie op de markt kunnen brengen. In België moet de eigenaar dan ook zijn prijs verminderen. De patiënt wint dus, eender welk middel hij koopt. De keerzijde van de medaille is meteen duidelijk: de farmaproducent ziet zijn inkomsten verminderen.

Neem Humira, een middel tegen reuma van de farmareus AbbVie en het best verkochte medicijn ter wereld. In 2018 was dat nog goed voor bijna 20 miljard dollar (17,5 miljard euro) aan inkomsten, maar in oktober verviel het Europese octrooi. In drie maanden tijd doken maar liefst vier alternatieven op. En er zijn er nog meer op komst. De CEO van AbbVie, Richard Gonzalez, moest eerder deze week zijn cijfers herzien. Tot voor kort ging hij ervan uit dat het octrooiverlies 20 procent van Humira’s opbrengst zou opslorpen in 2019, nu schuift hij 30 procent naar voren.

Analisten denken zelfs dat het nog meer zal zijn. Volgens Bernstein Research, een Amerikaans onderzoeksbureau, zal de verkoop van Humira met 50 procent slinken in Europa. AbbVie ziet dan 3 miljard dollar omzet in rook opgaan in een jaar tijd. Gonzalez houdt het voorlopig liever bij 2 miljard dollar. Humira haalde vorig jaar een omzet van 6,25 miljard dollar buiten de Verenigde Staten.

De resultaten voor het vierde kwartaal geven alvast een voorproefje van wat AbbVie te wachten staat. De inkomsten uit Humira daalden buiten de Verenigde Staten in het jongste kwartaal met net geen 15 procent tot 1,3 miljard dollar.

50 %
De verkoop van Humira kan met 50 procent slinken in Europa, nu er alternatieven op de markt zijn.

AbbVie is lang niet de enige farmaproducent met geneesmiddelen die hun exclusiviteit verliezen. Ook bij Roche krijgen de drie best verkopende producten een dreun door generische concurrentie. Herceptin, een middel tegen borstkanker met een omzet van 7 miljard Zwitserse frank (6,2 miljard euro) in 2017, verloor zeven maanden geleden zijn octrooi. Vier ‘biosimilars’, of alternatieven, palmen intussen al 14 procent van de markt in. Resultaat? De omzet daalde met 10 procent in Europa. Herceptin bracht in de eerste negen maanden van vorig jaar nog 5,3 miljard Zwitserse frank op.

Rituxan, een ander middel van Roche tegen bloedkankers, incasseerde een mokerslag van 48 procent over dezelfde periode. Het kwam in 2017 nog op 5,1 miljard Zwitserse frank inkomsten, maar zakte in de eerste negen maanden van 2018 in Europa onder de 1 miljard Zwitserse frank.

Net als Avastin trouwens, nog een blockbuster van Roche. Het medicijn moest nog maar 2 procent omzet prijsgeven in de eerste negen maanden van 2018, maar dat percentage is meer dan waarschijnlijk al opgelopen. In december kreeg de Amerikaanse farmaproducent Pfizer immers groen licht van de Europese geneesmiddelenautoriteiten om een alternatief voor Avastin uit te brengen. In de tweede helft van dit jaar komt er ook één in de Verenigde Staten. Er staat Roche dus nog meer concurrentie te wachten.

De winnaars in dit verhaal zijn, naast de patiënt, de makers van de alternatieven. Vaak ook gewoon de big pharma, trouwens. Pfizer, Novartis, Biogen, Amgen en Mylan zijn allen grote producenten van generische geneesmiddelen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie