De rekenmeester

Geraffineerd

Het echte verhaal achter de cijfers

Rederijen wereldwijd staan voor een prangend dilemma. Ofwel moeten ze vanaf volgend jaar fors meer betalen om op zuiverdere scheepsbrandstof rond te varen, ofwel moeten ze miljoenen investeren in zuiveringsinstallaties om de uitlaatgassen van hun schepen te filteren.

Vanaf 1 januari 2020 legt de International Maritime Organization (IMO) strengere uitstootnormen op om de scheepvaart milieuvriendelijker te maken. Schepen zullen dan enkel nog mogen varen op zwavelarme olie, die maximaal 0,5 procent zwavel mag bevatten tegenover 3,5 procent nu. Enkel schepen uitgerust met dure zuiveringsinstallaties, zogenaamde scrubbers die de uitlaatgassen schoonwassen, zullen nog mogen varen op de zwavelrijke brandstof die ze vandaag gebruiken.

De omschakeling stelt rederijen voor een moeilijke keuze: investeren in zuiveringsinstallaties aan boord of zuiverdere, maar ook duurdere brandstof inkopen. De Belgische olietankerrederij Euronav - dat gisteren overigens aankondigde over 2018 6 dollarcent slotdividend te betalen - kiest resoluut voor die tweede optie en bereidt zich nu al voor door zwavelarme brandstof in te slaan.

Euronav verplaatste in januari een van zijn twee mammoettankers (ULCC’s) naar Malta. De Oceania heeft een opslagcapaciteit van 400.000 ton waarin Euronav preventief een voorraad gezuiverde brandstof aanlegt. Op 9 maart stuurde Euronav een eerste tanker uit Antwerpen met een lading van 30.000 ton zwavelarme olie naar Malta die naar verwachting deze week nog wordt overgetankt op de Oceania. Verschillende traders signaleerden aan het persagentschap Reuters dat Euronav recentelijk zeer actief is begonnen scheepsbrandstof in te slaan.

175 miljoen
Volgens een optimistische schatting zal de zuiverdere brandstof Euronav 175 miljoen dollar extra kosten.

Euronav anticipeert op de stormloop die verwacht wordt op de milieuvriendelijkere brandstof. De sector verwacht dat de prijs van olie met hoge zwavelpercentages implodeert en dat zwavelarme scheepsbrandstof fors duurder wordt. Nu al betalen rederijen voor zwavelarme brandstof een premie. In Singapore kostte een ton zware scheepsolie begin dit jaar 322 dollar, terwijl de zuiverdere variant 44,5 dollar duurder was.

Analisten gaan ervan uit dat die premie begin volgend jaar nog oploopt en dat zwavelarme brandstof minstens dubbel zo duur wordt als de vervuilende brandstof die vandaag gebruikt wordt. De schattingen lopen uiteen van 175 dollar extra per metrische ton tot 600 dollar meer boven op de prijs van zware scheepsolie. Als de vloot van 72 Euronav-schepen in een jaar tijd 1 miljoen ton brandstof verbruikt, betekent dat 175 tot 600 miljoen dollar meerkosten.

Rederijen die die meerprijs niet willen betalen, kunnen hun schepen uitrusten met filtersystemen aan boord om de goedkopere vervuilende olie te mogen blijven gebruiken. Volgens Euronav bedraagt die investering 5 miljoen dollar voor elke VLCC-olietanker. Het zou dus ruwweg 360 miljoen dollar vergen om de hele vloot met de technologie uit te rusten.

In theorie kunnen die zuiveringsinstallaties aan boord in een jaar worden terugverdiend, maar in de sector heerst scepsis en Euronav acht het rendement onzeker. Het gaat om complexe technologie waarvoor gespecialiseerd personeel nodig is, zonder garantie dat de filters voldoende zwaveloxide opvangen en met het risico dat verontreinigd spoelwater in zee belandt. Het houdt meer steek om de zwavel vooraf in de raffinaderijen al uit de scheepsbrandstof te filteren in plaats van op ieder schip een dure installatie te bouwen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie