De rekenmeester

Geremd door Thomas Cook

Het echte verhaal achter de cijfers

Redacteur Ondernemen

Brussels Airport heeft in september bijna 2,5 miljoen passagiers over de vloer gekregen. Dat komt neer op een stijging van 1,8 procent tegenover vorig jaar, maar Brussels Airport had op meer gerekend.

De tegenvaller is deels te wijten aan het faillissement van Thomas Cook. ‘Dat heeft een belangrijke rol gespeeld’, is te horen. Op 24 september hield Brussels Airlines voor het eerst twee vliegtuigen aan de grond die Thomas Cook-reizigers naar Tunesië hadden moeten brengen. Nog meer vluchtannuleringen zouden volgen. ‘Het faillissement had ook impact op vluchten van andere maatschappijen naar Turkije en Tunesië’, zegt Brussels Airport.

De luchthavenuitbater verwacht dat hij de naweeën van het debacle nog enkele maanden zal voelen. Volgens cijfers van het Garantiefonds Reizen zagen 59.000 mensen hun pakketreis bij Thomas Cook in het water vallen, 42.000 dit jaar en 17.000 volgend jaar. Een deel van de pechvogels heeft intussen misschien een nieuwe pakketreis geboekt bij TUI, maar een ander deel heeft waarschijnlijk geen andere reisplannen gemaakt. ‘Dat zijn verloren passagiers’, zegt een woordvoerder.

Naast de perikelen van Thomas Cook waren ook de twee dagen staking bij British Airways en het faillissement van Adria Airways - waardoor vluchten van en naar Ljubljana wegvielen - tegenvallers.

26 miljoen
Brussels Airport zit op schema om dit jaar een record neer te zetten en mikt op minstens 26 miljoen passagiers.

Toch zit Brussels Airport op schema om het passagiersrecord van vorig jaar (25,7 miljoen) te overtreffen. Na negen maanden staat al 2 procent groei in de boeken.

De doelstelling dit jaar is minstens 26 miljoen passagiers te halen. Dat zou neerkomen op een groei van zowat 50 procent in de voorbije tien jaar. Een straffe prestatie van CEO Arnaud Feist, die in 2010 topman werd.

Vier jaar na zijn aanstelling wist hij de lagekostenmaatschappij Ryanair naar Zaventem te lokken. De komst van onder meer Emirates, All Nippon Airways en Cathay Pacific, en nieuwe bestemmingen van Brussels Airlines naar onder meer New York en Toronto legden de luchthaven evenmin windeieren. Almaar meer reizigers gebruiken Brussel ook als overstap om elders te geraken, onder meer het gevolg van de opname van Brussels Airlines in Star Alliance.

De opeenvolgende passagiersrecords staan in schril contrast met de dalende cargovolumes: -10 procent in de voorbije drie kwartalen. Die trend is in heel Europa merkbaar, maar is extra duidelijk in ons land. Door de stakingen bij de luchtverkeersleider Skeyes, gecombineerd met de nieuwe geluidsnormen en de Brusselse boetes wordt Zaventem sneller geraakt als het aantal cargovluchten daalt. Bovendien hebben enkele klanten, waaronder Saudi Cargo, hun activiteiten in Zaventem stopgezet.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie